2017-02-25

Laddar upp med energi

Hoppas att allt är bra med er denna lördag?!

Idag laddade jag mitt förråd med mellanmål, som är lätta att ta med sig till skolan eller på resor.

Jag gjorde två varianter av nötfria bollar: en variant fick kokos och dadlar som bas och kakao med en förnimmelse av kanel som smaksättning. 

Den andra varianten fick även dem dadlar som bas, men istället för kokos blev det pumpafrön. Smaksättningen på dessa blev även här kakao, men jag rullade hälften i lingonpulver och den andra hälften i blåbärspulver, så dessa bollar fick även smak av det. Blev riktigt gott, speciellt med lingonpulvret som, med sin syrlighet, bröt av fint till kakaon.

Önskar er en god fortsättning på helgen! Ta hand om er!

Kokos- och kakaobollar
Lägg 2 dl kokosflingor, 20 urkärnade färska dadlar, 1 msk kokosolja, 1 msk kakaopulver, 1 nypa malen kanel och 1 nypa flingsalt i en matberedare. Mixa ihop till en slät massa. Forma, med lätt fuktade händer, bollar av smeten. Rulla hälften av bollarna i kokosflingor och resterande bollar i kakaopulver. Förvara i kylen eller frys in.
Glutenfritt. Kan frysas. Mjölkfritt. Nötfritt. Vegan. Äggfritt.

Energibollar med pumpa & kakao (överst till vänster)
Lägg 2 dl pumpafrön i en matberedare och mixa de snabbt, så att de krossas något. Tillsätt 20 urkärnade färska dadlar, 1 msk kokosolja, 1 msk (ljus) tahini, 2 msk kakaopulver, 1 msk chiafrön, ev. 1 msk kallt vatten och 1 nypa flingsalt. Mixa ihop till en slät massa. Forma bollar av smeten. Rulla hälften av bollarna i t.ex. kokosflingor, lingonpulver, blåbärspulver, kakaopulver, eller vad du själv önskar. Förvara i kylen eller frys in.
Glutenfritt. Kan frysas. Mjölkfritt. Nötfritt. Vegan. Äggfritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)