3 juli 2016

Söndagsmorgon

God morgon på er!
Hoppas att ni har fått en god natts sömn!? Det har jag och efter en god frukost känner jag mig reda att ta itu med dagens planer.

God frukost ja. Jag passar på att koka gamla godingar som jag inte har hunnit med att göra på ett tag och den här gröten tillhör en av favoriterna. 

I själva gröten bidrar vallmofrön med krispighet/struktur, "mjölken" bidrar med krämighet, kanelen med en god smak och sirapen med sötma. Toppingen i form av rostade, salta mandlar, banan samt sirap bidrar med en härlig kombination av sälta och sötma på ett balanserat sätt. Riktigt gott och väldigt snabblagat, vilket är bra egenskaper för en gröt, eller vad säger ni?!

Nej, nu väntar ännu en söndag och en vacker sådan som tur är. Jag tänkte gå till affären och leta efter harissa till dagens middag. Trots att stan har x antal matbutiker så har jag ännu inte hittat det. Önskar er en underbar dag! Ta hand om er! Kram.
 
Gröt med vallmo, banan och mandel - 2 port
  • 2,5 dl (rent) havregryn
  • 1 dl vatten + 3 dl växtmjölk (t.ex. gf havredryck)
  • en nypa salt
  • 1 msk (blått) vallmofrö
  • sirap (t.ex lönn- eller agave)
  • 0,5 tsk malen kanel
  • 1 skivad banan
  • hackade rostade mandlar
Lägg havregryn, vatten, "mjölk" och salt i en kastrull och koka i ca 5 min. Blanda ner sirap, vallmofrön och kanel i gröten och koka i ytterligare ca 2 min. Servera gröten med växtmjölk, skivad banan och mandlar.
Glutenfri (använd rent havre). Mjölkfri. Sojafri (använd annan dryck än sojadryck). Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar