9 juli 2016

Hamburgerbröd och ärtiga biffar

Hamburgerbröd - 12 st
Värm 1 dl vatten och 2 dl växtmjölk till fingervarmt. Smula ner 0,5 paket färsk jäst (25 g) i en stor bunke och rör därefter ut den i lite av degvätskan. Tillsätt därefter resten av degvätskan samt 5 msk rapsolja, 0,5 msk kokossocker, 2 tsk salt, 1,5 dl durumvetemjöl, 1,5 dl fullkornsdinkelmjöl och ca 5,5 dl vetemjöl. Arbeta degen smidig med hjälp av elvisp med degkrokar.

Låt degen jäsa - på dragfritt ställe - under bakduk i ca 45 min. Dela därefter degen i 12 delar och forma till bullar som du sedan plattar till lite lätt. Lägg bullarna på bakplåtspappersklädd plåt. Pensla bröden med vatten och strö över någon form av frön (jag använde skalade hampafrön). Låt därefter bröden jäsa under bakduk i ca 30 min.

Sätt ugnen på 250° och grädda bröden i ca 10 min. Ta ut och låt svalna på galler.
Kan frysas in. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

I förrgår bakade jag hamburgerbröd, vilka blev precis sådär fluffiga och mjuka som jag vill ha dem. Igår gav jag mig på att göra gula ärtburgare, vilka var något svåra att få till bra, men efter att ha svurit över att två testbiffar föll isär - när jag stekte dem - så tillagade jag resten i ugnen och stekte sedan på dem i stekpannan. Slutresultatet blev i alla riktigt goda och krispiga ärtbiffar och det är huvudsaken. 

För er som vill testa på att göra ärtbiffarna så var det detta recept som jag följde [länk]. Förhoppningsvis lyckas ni bättre än vad jag gjorde denna gång, för sista gången var det då inte, men nästa gång ska jag nog koka ärtorna.

Dagens lunch blev en skåprensarlunch bestående av sötpotatis fries, ärtburgare med morotshummus [länk] och så hembakat hamburgerbröd [recept ovan]. Hummusen kan verkligen rekommenderas. Den är god till det mesta såsom smörgås, tillbehör till maten eller som idag i en burgare.

Önskar er nu en fortsatt fin kväll samt helg och inte minst en god natt. Ta hand om er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar