26 juni 2016

Inför ännu en jobbvecka

Så är sommaren här och jag försöker för tillfället att varva sommarjobb med att passa på att njuta av den fina svenska sommaren. 

I och med att jag sommarjobbar behöver jag matlådor, och eftersom jag jobbar till middagstid så behöver middagarna uppfylla vissa kriterier såsom snabblagat, lättlagat samt att det gärna gå att göra mycket av så att jag får minst en matlåda (resten fryser jag in för framtida matlådor/middagar).

Denna soppa hittade jag receptet på i en tidning på jobbet, närmare bestämt Buffé nr 11/15. Det är en god soppa, som dessutom är ännu godare dagen efter då smakerna har satt sig och balanserats. Numera kan en dessutom finna ekologiska gröna sojabönor i affären till en bra penning, så det blir inte en dyr rätt om en vill ha den helt ekologisk.

Vill en inte äta soppa nu på sommaren så kan en ju alltid testa den i höst, då det är riktigt ruskväder ute. Jag kommer i alla fall att göra soppan fler gånger.

Önskar er en fortsatt bra sommar och hoppas att ni alla har haft en fin och bra midsommar!? Kram! 

Soppa med pasta och gröna sojabönor:
Stek 1 hackad gul lök, 2 finhackade vitlöksklyftor och 2 tsk fänkålsfrön i olja tills löken mjuknat. Tillsätt 1 tetra krossade tomater, 6-10 dl vatten, ca 1 tsk lantbuljongpulver, 0,5 msk sambal oelek. Koka upp. Tillsätt 3 dl okokt pasta och koka tills pastan är nästan klar. Rör ner 1 frp tinade, gröna sojabönor och koka ca 2 min. Servera med valfria tillbehör.
Glutenfri (använd glutenfri pasta samt buljongpulver). Mjölkfri. Vegan.
Ca 4 kr/portion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar