2015-06-24

Piroger till sommarens eskapader

Nu är sommaren här vilket kan innebära vistelser på stranden, cykelturer och andra aktiviteter som kräver matsäck. Eller så vill en bara ha något gott och enkelt att ha med i lunchlådan till jobbet. Gott till är t.ex bönsallad, råkost och någon kall röra såsom tzatziki eller myntayoghurt.

För den som är sugen på att baka andra piroger så finns det sedan tidigare ett recept på linspiroger [receptlänk] där linserna kan ersättas med 1 tetra sköljda och avrunna kikärter.

Ca 5 stycken
Deg: Blanda ihop 3,75dl siktat dinkelmjöl och 1 tsk senapspulver i en skål. Blanda i 0,5 dl riven mjölkfri ost och 100 g rumstempererat mjölkfritt smör. Blanda ihop allt till en smulig massa. Blanda i 5 msk vatten och blanda ihop till en fast deg. Täck degen med plast och ställ in den i kylen i ca 30 min.

Fyllning: Koka 4 tärnade potatisar och 2 tärnade morötter i vatten i ca 5 min så att de blir mjuka, men ändå behåller en krispighet. Låt rinna av väl.

Hetta under tiden upp en stekpanna med olja. Bryn hackad 150 g svamp (jag använde ostronskivling) och 0,5 fint tärnad paprika i ca 5 min så att den blir mjuk samt att den mesta av vätskan som blir avdunstar. Blanda i 1 msk mjöl och låt koka ihop i någon minut. Ta bort pannan från plattan och tillsätt 1 dl mjölkfri grädde (t ex havrebaserad) och 1 dl växtmjölk, lite åt gången. Ställ tillbaka på plattan och låt allt koka ihop under omrörning. Blanda i potatis- och morotstärningarna, 2 dl frysta gröna ärtor, 1,5 msk hackad färsk mynta och 1 msk hackad dill. Ta av från plattan och låt fyllningen svalna.

Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord. Ta ut ca 5 cirklar med hjälp av t.ex. ett fat. Fördela fyllningen i mitten av varje cirkel. Pensla kanterna med kallt vatten. Försegla pirogerna genom att vika upp två motsatta kanter och tryck ihop de ordentligt. Placera pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Täck över de och ställ de i kylen i ca 30 min.

Värm under tiden ugnen till 200 ° (175° varmluft). Ta ut pirogerna ur kylen och ta av plasten. Pensla med smält mjölkfritt smör. Grädda pirogerna i mitten av ugnen i ca 30 min, tills pirogerna har fått en fin gyllene färg. Ta ut och låt svalna något eller helt. Avnjut!
Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.
Inspiration från Vegetarian living, juni 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)