31 mars 2015

Linsoppa inför linssoppans dag

4 port: Fräs 1 hackad gul lök mjuk i olja i en stor gryta. Tillsätt 2,5 dl torkade, sköljda och avrunna röda linser, 1 tetra krossade tomater, 4 dl kokosmjölk, ca 2 dl vatten och lite buljongpulver.

Koka upp och låt soppan småkoka under lock tills linserna är mjuka, ca 15 min. Späd ev med mer vatten om det blir för torrt.

Smaka av med pressad limejuice, lite kokossocker och peppar. Toppa soppan med lite färsk koriander på soppan och servera med bröd.
Glutenfritt (Använd glutenfritt buljongpulver). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.
Pris/portion: ca 9 kr.

Ja, nu var det ett tag sedan jag gjorde något avtryck här. Jag hade inte tänkt att bloggen skulle bli lidande - då jag än en gång blev student och mitt liv skulle innebära ett flertal timmar med näsan i skolböcker - men så blev det. Dessutom var det som att jag tappade bort mig själv på vägen i och med flytt och allt.

Eftersom det i perioder dessutom blir ännu mer plugg försöker jag att ha torrvaror och konserver hemma, som gör att jag t.ex. snabbt kan svänga ihop en god linssoppa. Inte nog med att linssoppa är gott. Det är billigt och bra mat för vegetarianer.

Den här soppan är just den typen av soppa jag tänker på. Den är snabblagad, kostar dessutom inte så mycket och så smakar den gott. Passar bra att tillaga året om, även om vinterhalvåret mer ofta kräver värmande soppor. Eller varför inte göra den på linssoppans dag den 12 april!?

Jag föredrar att mina soppor mer liknar grytor, därför har jag angett en mindre mängd vatten i receptet, så vill en ha en soppa så är det bara att tillsätt ytterligare ca 2-3 deciliter vatten.

Jag finns för övrigt på instagram (klicka på ikonen i högerspalten) om någon vill kika in där. Blir inte så mycket mer där än gröt, då tiden inte riktigt räcker till, men jag är mer kontinuerlig i mitt uppdaterande i alla fall. Ska försöka att bli bättre på att uppdatera även här. Ta hand om er! Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar