5 december 2014

Juliga kokostoppar

7 toppar: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop 1 msk fiberhusk (eller motsvarande mängd malda chiafrön) med 0,5 dl vatten. Blanda i 0,5-1 kuvert saffran, 0,5 dl kokossocker och 0,25 dl smält kokosolja. Rör i 2,5 dl kokosflingor. Låt blandningen stå och svälla i ca 15 min.

Forma sju (7) toppar av smeten och ställ de på en plåt med bakplåtspapper. Grädda topparna i mitten av ugnen i ca 15 min. Ta ut topparna ur ugnen och låt de stelna.

Smält mörk choklad över vattenbad. Doppa kokostopparna i chokladen och ställ svalt så att chokladen stelnar.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Inför andra advent kanske det kan sitta fint med kokostoppar med smak av saffran? Jag bjöd på det och lite annat på första advent och de gick hem hos gästerna.

Kokostoppar förknippar jag med hemkunskapen på högstadiet, kokostoppar och hallongrottor bakades varje termin, kanske för att det är enkelt att göra vad vet jag. Vad jag vet är att kokostoppar är gott och med choklad blir det ännu godare. Önskar er en fin fortsättning på fredagskvällen samt en fin helg. Ta hand om er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar