22 november 2014

Fröigt och juligt

 
1 plåt: Blanda ihop 0,75 dl solrosfrön, 0,5 dl hela linfrön, 0,5 dl skalade sesamfrön, 0,75 dl pumpafrön, 0,5 dl russin, 1 dl rismjöl, 1 msk pepparkakskrydda och 1 nypa flingsalt i en stor skål.

Tillsätt 0,5 dl rapsolja och 2 dl kokhett vatten och blanda om väl. Låt blandningen stå och svälla i ca 15 min.

Bred ut smeten tunt på en plåt med bakplåtspapper. Grädda knäckebrödet i mitten av ugnen i  150 grader i 1 timme. Ta ut ur ugnen och låt svalna något. Bryt därefter kakan i bitar. Förvara i en burk.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.
Variation: Ersätt rismjölet med t.ex majsmjöl eller bovetemjöl/ Ersätt - eller uteslut - russinen med t.ex. fint tärnade torkade aprikoser, torkade blåbär eller gojibär/ Ersätt pepparkakskryddan med t.ex. malen kanel eller uteslut kryddan helt.
Jag har börjat fundera på vad jag ska ge bort i julklapp till mina nära och kära. Jag vill gärna ge något som jag har gjort själv, därför jag börjat så smått med att provbaka och -laga lite olika saker här hemma.

Strax innan jag skulle gå och lägga mig igår fick snilleblixten att jag skulle baka fröknäckebröd med pepparkakskryddor så det blev till att vara uppe längre än tänkt. Men det var det värt.

Det fick bli sovmorgon idag och nybakat till frukost. Knäckebrödet blev lyckat och gott, så det ska jag ge bort i julklapp tillsammans med något gott pålägg.

Ett annat gott knäckebröd att ge bort i julklapp (eller ha med på t.ex. adventsfikat eller julbordet) är havreknäckebrödet [länk]. Önskar er nu en god natt samt en fin söndag. Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar