26 november 2014

Ätbara presenter

Igår bakade jag inför första advent, och när jag ändå grejade i köket då passade jag även på att göra några adventspresenter till några nära och kära som jag vill önska en fin första advent.

Nedan följer några av de saker jag gjorde. Kanske kan någon finna inspiration till julklappar, gå-bort-presenter eller bara till sig själv.
Här har jag lagt de torra ingredienserna, som ingår i receptet på pepparkaksknäcket [länk], (minus russinen) i lager. Till burken bifogade jag en lapp med receptet i sin helhet.
Här är en müsli - med bl.a. olika grynsorter, frön och kokos - som jag lade i en vanlig glasburk.

HÄR [länk] finns en lista med några recept på müslis som en kan göra. Fler müslis finns HÄR.
Här har jag gjort två sorters varm chokladmix (ca 1/4 kokossocker, 2/4 kakaopulver och 1/4 hackad choklad/chokladdroppar och lägg i lager i en burk).

Den ena mixen innehåller även lite chiliflakes medan den andra är smaksatt med malen kanel, vaniljpulver samt kardemumma.

Med mixerna skickade jag med havredrycker så att mottagaren kan avnjuta mixerna direkt om den önskar.

1 kommentar:

  1. jag tänkte liknande till min syster iår, fast ge färdigbakta fröknäcken i fina burkar istället:) två små satser av två olika recept är tanken. ätbara presenter är nästan mest uppskattat. iaf min åsikt;)

    SvaraRadera