17 oktober 2014

Mumsiga bitar

Fars dag börjar närma sig och vill en ge något hemmagjort till honom kanske dessa godbitar kan vara något? De är väldigt goda, speciellt om en gillar choklad, för choklad är just vad de smakar. 

Vill en ha mindre intensiv chokladsmak är det bara att söta med lite mer sirap. Bönorna märks inte av utan de bidrar bara med sin mjuka konsistens. Önskar er en fin helg. Ta hand om er! Kram.

ca 25 bitar: Lägg 4 dl kokta svarta bönor, 1 dl smält kokosolja, ca ½ tsk vaniljpulver, 4 msk kakaopulver, 1 nypa salt och ½ dl agave-/lönnsirap i en mixer/matberedare. Mixa ihop till en slät massa.

Fördela smeten i en form klädd med bakplåtspapper. Ställ in i kylen i ca 3 timmar eller tills smeten har stelnat. Ta ut formen ur kylen och skär kakan i kuber. Avnjut direkt eller förvara i en burk i kylen.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan. Äggfritt.

Tips! För att på bästa sätt få ner bakplåtspappret i formen kan en knyckla ihop bakplåtspapperet och därefter skölja det under kallt vatten. Krama ur vattnet och veckla ut papperet. Forma papperet så att det passar i formen.
Pris/bit*: Ca 1,50 kr.
*baserat på ekologiska varor.

4 kommentarer:

  1. Hej Molly! Du som är så hemskt duktig på det här med sötsaker (och all annan matlagning också, för den delen), skulle du kunna hjälpa mig med att komma på ett recept?
    Min finska mormor och morfar älskar Mariannechoklad, du vet de där avlånga, rundade choklad -och mintkaramellerna med rödvitt papper om. Jag tänkte att en burk med hemmagjord motsvarighet till sådana skulle vara en fin present till M&M, men har svårt att klura ut hur jag ska göra med receptet.
    Hoppas att du har haft en skön helg och en fin start på den nya veckan! Kramar från Nea. c:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för alla dina fina kommentarer :)
      Visst kan jag försöka hjälpa dig med ett recept. Jag har ett recept på bollar som smakar mint; http://mollyshalsoblogg.blogspot.se/2012/03/minty-kiss.html. De kanske kan vara något!? Du skulle kunna doppa de i smält choklad.

      När behöver du ha receptet? Tänkte om jag ska klura vidare. Annars hittade jag detta recept som lät gott (som så mkt annat på hennes blogg); http://ohsheglows.com/2013/12/08/creamy-dreamy-peppermint-patties-vegan-gf/

      Tack. Min helg har varit bra och det hoppas jag att din också har varit!? :) Önskar dig en fin fortsättning på veckan. Kramar M.

      Radera
    2. Ingen orsak, tack för dina fina svar! c:

      Vilken bra idé! Tack så jättemycket! Jag ska försöka prova båda recepten nu när jag har lov. (:
      Med receptet är det ingen brådska, de kan ju lika väl få godiset i julklapp som i höstpresent liksom. c;

      Föresten så gjorde jag banan-& chokladpajen nu i veckan och den var så god!!! Tack för att du laddade upp receptet.

      Åh vad bra! Ja, min var toppen, tack. Ha en fin fortsättning! Kramar från Nea.

      Radera
    3. <3
      Vad härligt med lov :) Det tänkte jag också ta mig lite till veckan tänkte jag :p Då ska jag passa på att testa fram något som du kanske kan ge bort i present till dina morföräldrar :)

      Vad roligt att du testade pajen och att du gillade den :) Pajdegen är god att fylla med diverse annat gott såsom frukt och kokosgrädde med lite vaniljpulver i.

      Tack än en gång för all din respons, den är värdefull :)
      Önskar dig en fin fortsättning på helgen samt ditt lov. Kramar

      Radera