29 oktober 2014

Kimchimacka

Blanda ihop mosad avokado med kimchi och lite pressad citron. Smaka av med lite peppar.
Ät som pålägg eller tillbehör till maten.
Glutenfritt (servera på glutenfritt bröd). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

Oj, vad dagarna och månaderna rusar fram! Det slog mig att det snart är advent. När jag var liten kändes det som evigheter innan julen kom, men numera känns det som att hösten är över så fort. Fast just nu tycker jag att det är bra för i år längtar jag till december.

Jag hoppas att allt är bra med er denna onsdag!? Här har det blivit uppehåll efter en natt med regn, så idag kände jag för värmande gröt och en god macka med kimchi och avokado till frukost.

Kimchi är en produkt som innehåller mjölksyrabakterier, vilka är bra för mag- och tarmsystemet, och den kan även hjälpa till att balansera syra-/basbalansen (Kurera, 2012).  

Kimchi är inte bara välgörande, det är gott också, och att blanda den med avokado är riktigt gott, det blir lite som en coleslaw.

Vill en göra egen kimchi finns det många recept på nätet, men en kan även köpa den färdig i välsorterade eko- och matbutiker. Önskar er en bra onsdag. Ta hand om er! Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar