8 oktober 2014

Banantryfflar

Ca 20 st: Mixa ihop 3 skalade bananer (ju mognare, desto sötare), 3/4 dl torkade och tärnade osvavlade aprikoser, 2 dl naturella cashewnötter, ca 1 dl kokosflingor, 1 msk mesquitepulver, 1 msk lucumapulver, ½ tsk vaniljpulver, ½ dl mjuk kokosolja och 1 nypa flingsalt i en mixer/matberedare så att det blir en slät massa.

Lägg över massan i en skål och ställ in i kylen i 2-3 timmar. Ta ut skålen ur kylen och forma smeten till 20 bollar. Rulla bollarna i kokosflingor.  
Glutenfritt. Mjölkfritt. Nötfritt (ersätt nötterna med pumpa- eller solrosfrön). Rawfood. Sojafritt. Vegan.
Bollarna klarar sig i burk med tättslutande lock i kylen ca 5 dagar. Kan även frysas, klarar sig då i ca 2 mån. 

Jag hade några bananer som började gå på sista versen, och då mitt förråd av snabba mellanmål/godbitar började sina så gjorde jag en variant på banantryfflar. De blev goda, men nästa gång ska jag testa med mullbär, istället för aprikoser, för att få lite mer kolasmak på bollarna.

Önskar er en fortsatt bra kväll och sov så gott när det är dags att sova. Kram

2 kommentarer:

  1. Hej Molly!

    Åååh, jag hade helt glömt bort att jag kunde få massa inspo från DIN underbara blogg ju!! =)
    Ååå, nu har jag nåt att läsa!! Hmmm... har tänkt att jag ska göra med banan, men tänkte att de kanske skulle bli ruttna när bananerna skulle ruttna?

    ha en superhärlig fredag! Kram/ Jen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jen!
      Vad roligt att du tittar in :)
      Det finns mkt spännande och gott en kan göra med bananer. Jag har t.ex. banankakor i receptarkivet som är riktigt goda om en gillar kakor :) Sedan är ju smoothies eller "glass" på frysta bananer också gott.

      Tack. Hoppas att du har haft en bra helg och att du får en finfin söndag! :)
      Kram M.

      Radera