2 september 2014

Bollar och Bars

Hoppas att allt är bra med er!? Några kanske har börjat i skolan (igen) medan andra kanske är tillbaka på jobbet. Oavsett vad en gör om dagarna kan det var gott att ha lite mellanmål att ta till t.ex. när blodsockret sjunker eller efter träningen. 

På bilden ovan syns Morotsbollar [länk], en variant på Äppelbollarna [länk] samt Bars med äpple (se recept nedan).
Jag hade sedan tidigare en förpackning med äppeljuice hemma - men jag visste inte vad jag skulle använda den till - så när hittade ett recept på bars med just det ville jag testa och se om det blev gott, och det blev det.

12 bars: Kör 1 dl cashewnötter, 3 msk pumpafrösmör, 2 dl torkad frukt (t.ex. dadlar, fikon och russin) och 2 msk kokosolja i en matberedare. Tillsätt därefter ½ dl koncentrerad äppeljuice och ½ msk malen kanel. Tillsätt 4 dl glutenfria havregryn - lite i taget - tills du har en ganska fast deg.
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper och skär i tolv bitar. Förvara i kylen eller i frysen.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt.Vegan. Äggfritt.
Inspiration från Tasteline. Originalreceptet finns i boken ”Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk” av Ulrika Hoffer.
När jag ändå var igång, och juiceförpackningen var öppnad, tänkte jag att jag skulle testa att göra en variant på en bar - med hampaprotein, dadlar och äpple - som jag köpte för ett tag sedan. Resultatet blev en bar som påminde om den bar jag hade köpt, dock var den hemmagjorda godare och billigare.

12 bars: Kör 1 dl mandlar, 3 msk pumpafrösmör, 8 urkärnade dadlar, 1 dl russin och 2 msk kokosolja i en matberedare. Tillsätt därefter ½ dl koncentrerad äppeljuice och ½ msk malen kanel. Tillsätt 1 dl hampaprotein, 2-3 msk kakao- eller carobpulver och 4 dl glutenfria havregryn - lite i taget - tills du har en ganska fast deg.
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper och skär i tolv bitar. Förvara i kylen eller i frysen.

Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt.Vegan. Äggfritt.
Ca 7 kronor/bar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar