7 augusti 2014

Kalljäst nötbröd

Jag uppskattar verkligen bröd där jag inte kan ta död på jästen och det här brödet är ett sådant. Jag bakade det på kvällen och lät det sedan vila över natten, så att det kunde avnjutas på morgonen.

Det är gott att rosta för den som gillar rostat. Valnötterna bidrar med smak samt krispighet. Passar till frukost, men också på buffébordet eller till en soppa eller en sallad.

1 bröd: Klä en avlång 1½-liters brödform med bakplåtspapper. Häll 4 dl kallt vatten i en stor skål och lös upp 1 ärtstor bit färsk jäst i det. Blanda i 2 msk havrekli, ½ msk salt, 1 dl valnötter och lite mindre än 8½ dl vetemjöl special i skålen. Bland ihop till en jämn smet.

Fyll formen med smeten och strö över lite vetemjöl special. Låt brödet jäsa i rumstemperatur, utan bakduk, i ca 4 timmar. Värm ugnen till 225 grader. Skär 4 sneda snitt i brödet. Sätt in brödet i mitten av ugnen och grädda i 30 minuter. Ta ut brödet och stjälp upp det på ett galler och låt svalna utan bakduk.
Mjölkfritt. Nötfritt (Ersätt nötterna med nötter du tål alt. solrosfrön). Vegan. Äggfritt.

Tips! För att på bästa sätt få ner bakplåtspappret i formen kan en knyckla ihop bakplåtspapperet och därefter skölja det under kallt vatten. Krama ur vattnet och veckla ut papperet. Forma papperet så att det passar i formen.

Här kommer ett litet livstecken från mig. Under dessa två veckor har jag hunnit besöka västkusten lite snabbt för att sedan tyvärr däcka i någon sommaråkomma som tog musten ur mig i över en vecka.

Nu börjar jag så smått komma tillbaka på banan igen och förhoppningsvis infinner sig även lusten att experimentera i köket igen.

Jag hoppas att det är bra med er och att ni har haft en fin sommar!? Ta hand om er så hörs vi! Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar