21 juli 2014

Lentil Spread

Ni som har följt min blogg ett tag kanske har sett att jag emellanåt försöker att testa nya pålägg - för att få lite variation - och näst ut på påläggslistan (scrolla ner till "pålägg") blir en röra med röda linser och kardemumma. 

För den som känner att den inte vill ha med kardemumman kan utesluta den. Sedan finns ju linshummusen [länk] och linsröran med tomat [länk] som även de är goda.

För några år sedan bad jag även er läsare att dela med er av era påläggsförslag [länk] och det blev en hel del, så för den som känner att den vill försöka få lite mer variation på påläggen kan den vara värd att kika in. 

Nu hoppas jag att ni har fått lite inspiration till vad ni kan ha på utflykt-, lunch- eller frukostmackan :) Kanske sitter du inne på ett recept på ett pålägg som en bara måste testa!? :) 
Ta hand om er och njut av dagen! Kram.

För den som vill baka brödet på bilden så finns receptet på bovete- och quinoafrallor HÄR [länk].

Lägg 1,25 dl sköljda och torkade röda linser i en kastrull tillsammans med 2,5 dl vatten. Koka upp och koka linserna under lock i ca 10 min. Låt linserna rinna av i en sil.

Mixa ihop de kokta linserna, 1 dl hackade mandlar, 1 nypa flingsalt, 3-4 msk rapsolja, 3 msk sesamfrön, 1 msk pressad citron och 1 nypa stötta kardemummakärnor till en slät massa. Späd ev. med lite mer olja för önskad konsistens. Servera som pålägg.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar