18 juli 2014

Chili Peanut Butter Cups

För ett tag sedan köpte jag ett jordnötssmör med chili eftersom det lät spännande. Det har en mild smak av chili så det fungerar som pålägg, men jag tänkte att det även borde vara gott att använda i någon form av godbitar. 

Jag slog därför slag i saken och gjorde dessa goda praliner med smak av choklad, kola och så lite chili då. Blev riktigt gott. Jordnötssmör med chili är inget måste att använda, utan det fungerar bra att använda ett naturellt jordnötssmör eller vilket nötsmör en nu tycker bäst om.

Önskar er nu en fortsatt fin fredag samt helg. Ta hand om er! Kram.

Ca 7 stycken

Chokladlager: Blanda ihop 1 dl flytande kokosolja, 3-4 msk kakaopulver och 2 msk lönn-/agavesirap i en skål så att det blir en slät blandning.

Fördela 1 msk chokladblandning i sju (7) muffinsformar av t.ex. silkon. Ställ in i frysen i ca 20 min.

Kolalager: Lägg 4-5 stora, urkärnade dadlar, 2 msk krämigt jordnötssmör (naturellt eller m. chili), 0,25 dl lönn-/agavesirap, 1 nypa flingsalt, 1 msk kokosolja och 1-2 krm vaniljpulver i en matberedare. Mixa ihop till en slät, kolaaktig konsistens.

Fördela kolasmeten på de frusna chokladbottnarna. Platta ut smeten med hjälp av fingrarna eller en lätt blött tesked. Strö över ca 1 msk jordnötter (naturella eller saltade) i varje form. Tryck till så att jordnötterna hamnar i kolalagret och ytan blir slät.

Fördela den resterande chokladblandningen i de sju formarna. Ställ in i frysen i ca 30 min. Ta ut och servera direkt. Godbitarna förvaras i frysen i en burk med lock.
Glutenfritt. Raw food. Vegan. Mjölkfritt.

4 kommentarer:

  1. Mmm, farligt goda blev dessa!
    Jag hade tänkt att använda mig utav jordnötssmör blandat med lite cayennepeppar, eftersom att jag bara har naturellt jordnötssmör här hemma, men jag glömde av pepparn så det blev det inget av. Körde på salta hela jordnötter också, för det var det som jag har hemma, och det blev verkligen hur gott som helst med den salta brytningen mot det söta. Dadlarna fick bli torkade aprikoser för ja, en tar vad en har! Haha. Supergoda hursomhelst, provade min första ikväll och måste verkligen anstränga mig för att inte gå ut till frysen och äta upp resterande...
    Hoppas att allt är väl med dig och att du har haft en fin helg! Kramar från Nea. (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du för alla kommentarer och respons :)
      Ja, de är riktigt goda dessa godbitar. Jag måste göra nya snart känner jag. Din variant låter jättegod, så den måste jag testa nästa gång :)

      Allt bra med mig :) Jag hoppas att allt är bra med dig också och att du har fått en bra start på veckan!?
      Ta hand om dig! Kramar.

      Radera
    2. Åh, tack själv för dina svar och för dina fantastiska recept! (:

      Det håller jag till hundra procent med dig om. Oemotståndliga! Jag och en vän har tänkt att förhoppningsvis få ihop en vegansk "matkväll" snart, så då ska vi bjuda på dessa och även passa på att prova banan-& chokladpajen som du nyligen laddade upp recept på, tänkte vi!
      Aw, det tycker jag! De blev jättegoda. Jag ska prova mer enligt din version nästa gång, jag får nog helt enkelt ta en sväng till mataffären innan jag sätter igång och därefter göra en stor sats av kakorna. c:

      Japp, allt är väl här, tack så mycket! Njuter av höstmyset och säsongens matvaror. Och själv?
      Ha en fin fortsättning, kramar. (:

      Radera
    3. Vad snällt sagt av dig <3
      Åh, vad roligt med vegansk matkväll :) Banan- och chokladpajen påminner förvisso lite om dessa då det är rätt mycket choklad, så det kanske blir lite mastigt med båda. Fast choklad kan en ju iof inte få för mkt av :p

      Har du testat bönbrowniesen? De kan rekommenderas med mjölkfri vaniljglass till :)

      Låter som att du har haft en bra och givande dag (tänker på det du skrev under en annan kommentar). Bor du i Götet?! :)
      Jo tack, min dag har varit väldigt bra. Lillasyster är på besök så jag har umgåtts med henne. Hon har dessutom börjat intressera sig för vegetarisk kost (efter att typ ratat det totalt förr) så jag har försökt få henne att testa diverse godsaker såsom browniesarna :)
      Tack, detsamma. Ta hand om dig! Kramar

      Radera