13 juni 2014

Paprikaröra till jordnötsbollar

Jag gjorde en variant på de goda kikärtsbollarna med jordnötter [receptlänk] som jag gjorde strax innan jul.

I den här varianten hade jag i chiafrön, quinoamjöl (istället för ströbrödet) samt lantbuljongpulver med citrongräs och chili. Resultatet blev bollar med extra mycket smak, dessutom var de enklare att hantera då de höll ihop bättre tack vare chiafröna.
För att göra grönsakerna till maten lite roligare gjorde jag en röra - som dessutom kan användas som pålägg - som jag blandade med svarvad zucchini. Väldigt enkelt och färgglatt. Jag kan tänka mig att det blir ännu godare med rostad paprika i röran.

Paprikaröra: Mixa ihop 1 urkärnad och tärnad paprika, 1 dl naturella solrosfrön, 1 nypa flingsalt, 1/4 dl olja och ev. en uns sambal oelek  i en matberedare (eller med hjälp av en stavmixer) till önskad konsistens.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Nötfritt. Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar