10 juni 2014

Lins- och kikärtsbiffar

Lins- och kikärtsbiffar, 10 st.
Sätt ugnen på 200 grader. Koka 2½ dl torkade röda linser i 5 dl vatten i ca 15 min så att linserna blir mjuka. Låt linserna rinna av. Fräs 2 tunt skivade gula lökar mjuka i olja i en stekpanna. Låt svalna.

Mixa ihop 4 dl kokta kikärter, hälften av de kokta linserna, 1 msk finriven ingefära och löken i en matberedare (eller med hjälp av en stavmixer) till en slät smet. Lägg över smeten i en stor skål. Tillsätt resten av linserna, 1½ msk olja, 1 dl majsmjöl, 1 msk tandoorikrydda, (torkad) persilja, (torkad) koriander och blanda om väl. Tillsätt ev. ½ dl vatten om smeten är för torr. Smaka av med salt och peppar.

Forma tio (10) biffar av smeten. Lätt biffarna på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i mitten av ugnen och baka biffarna i 20-25 min. Ta ut och servera med valfria tillbehör.
Billiga. Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Innan min praktik drog igång i början av året passade jag bl.a. på att  göra diverse biffar, burgare samt bollar som jag kunde ha med mig i matlådan samt äta som middagsmat. 

Veckorna gick och mitt förråd tog slut lagom till nästa kurs tog vid. Vid det laget fanns inte riktigt ron att  göra nya burgare m.m. Nu har ytterligare tio veckor gått och jag har äntligen tid att vistas i köket igen. Idag har jag passat på att göra glass (recept kommer framöver), diverse energibollar och biffar.

Biffarna ovan är enkla att göra. De är billiga (ca 3 kr/ st) och så smakar de gott med en touch av Indien. Kall jordnötssås [receptlänk] är gott att servera till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar