26 juni 2014

Carrot Cake

Hoppas att allt är bra med er?! Jag har gått på helspänn hela dagen för jag har väntat på resultatet/betyget på min uppsats och opponering, och nu ikväll fick jag det äntligen. Nu kan jag äntligen pusta ut och ta sommarlov från studierna.
Vad säger ni? En färdig utbildning är väl ändå något som måste firas?!? Det tycker jag! Därför kommer här en saftig och god morotskaka som är enkel att göra. Tål du inte nötter kan du ta frön till bottnen och fyllningen. Frostingen kan ersättas med mjölkfri grädde om man hellre vill ha det.

Morotskaka - 1 springform á 20 cm i diameter

Botten
Mixa ihop ½ dl hasselnötter, ½ dl mandlar och 1 dl torkade, osvavlade aprikoser i en matberedare. Tryck ut massan i en liten springform (form med löstagbar kant).

Fyllning
Lägg 1-2 torkade fikon, 2 urkärnade dadlar, ½-3/4 dl naturella cashewnötter (mer kan behövas om smeten blir för blöt), 1½ dl finrivna morötter, ½ msk agavesirap, 2 krm kanel, 2 krm kardemumma, 2 krm malen ingefära och 2 krm vaniljpulver i en matberedare. Tryck ut smeten, ovanpå bottnen, i springformen. Ställ in formen i kylen i minst 2 timmar.

Frosting
Lägg 1½ dl cashewnötter i blöt i ca 1 timma. Mixa ihop de blötlagda cashewnötterna med ½ msk pressad citron, ½-1 msk agavesirap, ½ msk kokosolja, 1 krm vaniljpulver och 1 nypa salt till en krämig konsistens. Tillsätt ev. 2-3 msk vatten om det behövs.

Ta ut formen ur kylen och ta av kanterna. Bre på frostingen på kakan och på sidorna. Dekorera med lite morot. Servera!
Glutenfri. Innehåller nötter. Mjölkfritt. Raw. Vegan. Äggfritt.

8 kommentarer:

  1. Grattis! Kakan låter mycket god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja, kakan var mycket god. Den ska göras om.
      Hoppas att allt är bra med dig!
      Ta hand om dig! Kram

      Radera
  2. Hej o Grattis! Klart du ska fira :)

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Tack Linda :)
      Hoppas att allt är bra med dig!?
      Ta hand om dig! Kram.

      Radera
  3. Grattis till dig, och bra jobbat! Kakan står just nu här i kylen hos mig och väntar på frostingen. Längtar efter att få smaka den!
    Hoppas att du har haft ett underbart sommarlov än så länge, kramar från Nea. (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du! Vad roligt att du har testat kakan :) Hoppas att den smakar!?

      Har du slutat att blogga? Jag försökte att gå in på din blogg, men blev då nekad :(

      Hoppas att allt är bra med dig!?
      Ta hand om dig! Kram

      Radera
    2. Kakan är verkligen hur god som helst! Har skurit upp den i bitar och frusit in den, så nu äter jag en bit varje kväll tillsammans med en stor kopp citron- och fläderte. c: Jag måste rekommendera den lite halvfryst, det tycker jag är väldigt gott.
      Blir alltid lika imponerad när jag testar dina recept, förövrigt. Tack för att du delar med dig av dem!

      Ja, eller, en liten paus. Av personliga skäl får bloggen vara låst för alla ett tag. Men om (-när!) jag öppnar den igen så ska jag låta dig veta i en kommentar här! Tack för omtanken.Om du är intresserad av något särskilt recept som finns med på min blogg; låt mig veta, och jag mailar dig det!

      Allt är bara bra! Njuter i fulla dag av sommarlovet, så skönt. Och hur är det med dig?
      Ha en fin helg! Kramar.

      Radera
    3. Vad roligt att du gillade den och många av de andra recepten du testar :) Jag ska testa att frysa den nästa gång, det lät gott :)

      Okej, då förstår jag :) Passa på att njut av sommaren nu :) Du får gärna lämna en kommentar när du känner att du vill blogga igen.

      Här är det bara fint. Jag försöker att njuta av den härliga, soliga och varma sommar vi har fått! :) Kanske att jag vågar mig på ett dopp iår :p

      Ta hand om dig! Kramar

      Radera