18 maj 2014

Aprikossmör

ca 2 dl: Lägg ca 12 torkade och osvavlade aprikoser i 1½ dl kallt vatten och låt stå i ca 2-3 timmar.

Häll av vattnet i en liten kastrull och koka snabbt upp. Ta av kastrullen från plattan.
Lägg aprikoserna i en mixer/matberedare tillsammans med 5 msk pinjenötter och 1½ msk rapsolja. Mixa ihop till en slät smet. Späd med ca 3 msk aprikosvatten och mixa mellan varven så att det blir en krämig konsistens. Servera t.ex. som pålägg, topping på gröten eller i yoghurten.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Nötfritt (Ersätt pinjenötterna med solros- eller pumpafrön). Vegan. Äggfritt.

Jag har gjort om lite i min receptsamling som återfinns längst upp på bloggen, under headern. Jag har tagit bort några av recepten i den och lagt de under egna flikar som jag döpt till "Rått och gott" samt "Bröd, Smörgåsar & Pålägg". Jag hoppas att det ska bli lite mer överskådligt så.

Till påläggslistan läggs idag detta aprikossmör som faktiskt har en lite smörig konsistens, men mer liknar en mindre söt marmelad i smaken. Önskar er en fin söndag och hoppas att ni har sol. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar