29 mars 2014

Frallor med dinkel, aprikos & kanel.

ca 12 frallor: Sätt ugnen på 225 grader. Värm 2,5 dl havredryck, i en kastrull, till ca 35 grader (dvs. fingervarmt). Smula 25 g färsk jäst i en bunke. Tillsätt lite havredryck och rör så att jästen löser sig. Tillsätt resten av havredrycken.

Blanda i 5 dl fullkornsdinkelmjöl, 1 dl grahamsmjöl, 5 dl havregryn, 2 msk pumpafrön, 1 finrivet litet äpple, 0,5 dl tärnade, osvavlade torkade aprikoser, 0,5 msk malen kanel, 1 dl havreyoghurt, 1 msk agavesirap och 1 tsk salt i bunken och arbeta ihop till en deg. Täck över bunken med en ren bakduk och låt degen jäsa i ca 30 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i tolv (12) bitar. Rulla varje bit till bollar och lägg bullarna tätt ihop på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg på bakduken och jäs bullarna i ca 20 min. 

Pensla bullarna med vatten och grädda de därefter i nedre delen av ugnen i 15-20 min. Ta ut och låt bröden svalna innan du delar dem.
Går att frysa in. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Nybakat/hembakat är alltid gott och så har det ju den fördelen att man kan blanda i precis det man själv gillar i degen, precis som när man gör egen müsli. Jag brukar försöka att testa nya brödvarianter såsom dessa frallor med kanel och aprikoser som smakgivare. Inte nog med att de smakar kanel, det doftar även underbart av det när frallorna gräddas.

Samtidigt som nämnda frallor bakades blev det även rotsellerifrallor [receptlänk] som blev en favorit i höstas.

2 kommentarer:

  1. Hej! Om jag inte minns fel så tycker du mycket om rödkål? Jag tänkte bara tipsa om att, om du inte ännu har testat, det blir väldigt gott att göra fritters av rödkål. Jag använde mig av ditt recept för broccolifritters som grund, men bytte helt enkelt ut broccolin mot lättkokt, färsk rödkål. Blev mycket smak och en väldans fin rödlila färg på frittsarna! c:
    Jag hoppas förövrigt att du har haft en fin start på den nya månaden, och att den fortskrider bra för dig!

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt bröd du gjort:) Ha det gott

    SvaraRadera