16 februari 2014

Bagels med linfrön

10 bagels: Blanda ihop 1 1/4 dl vatten och 1 1/4 dl havreyoghurt i en bunke. Smula ner 25 g färsk jäst och rör tills jästen har löst sig i blandningen. Tillsätt därefter 1 tsk salt, ½ msk kokossocker och 1 1/4 dl hela linfrön och blanda om. Rör därefter i 2½ dl fullkornsdinkelmjöl och 2½ dl siktat dinkelmjöl i omgångar. Bearbeta degen med degkrokar så att degen blir smidig. Låt degen jäsa under bakduk i ca 60 min. 

Sätt ugnen på 200 grader. Knåda degen snabbt och dela den därefter i tio (10) bitar. Rulla varje bit till en längd och forma därefter till bagels. Lägg bröden på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Pensla bröden med växtmjölk och grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.
Kan frysas. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Sportlovsveckorna pågår och på sportlovet är man förhoppningsvis utomhus och åker pulka, skidor eller kanske hänger man i stallet som jag gjorde större delen av min uppväxt. 

Oavsett vilken aktivitet man ägnar sig åt kan det vara gott med nybakat bröd, antingen till frukost eller med sig ut i backen som utflyktsmål. I ett tidningsurklipp hittade jag ett recept på bagels, fast de skulle inte kokas som man brukar göra, men de blev goda ändå. Linfröna ger de en krispig karaktär, de påminner lite om Chiafrallorna [receptlänk]. Önskar er en fin kommande vecka. Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar