12 januari 2014

Värmande chili

Hej på er!
Hoppas att allt är bra med er!? Det blev några dagars tystnad här, pga. skolrelaterade uppgifter, men nu är jag tillbaka och nästa vecka blir nog förhållandevis lugn på skolfronten innan nya kurser drar igång.

Under dessa dagar har vintern kommit och därmed också minusgraderna. Januari och februari är två månader då jag gärna äter varma och kryddiga grytor, så när jag hittade en variant på en chili con carne i den senaste Elle mat & vin (nr 1, 2014) blev jag nyfiken på att testa att göra en variant på den.

Det är en väldigt enkel/lättlagad rätt, där chokladen gör mycket för att piffa upp den genom att göra den mustig i smaken. Chipotlen bidrar med hettan, på ett värmande sätt, men också med sin rökiga karaktär. Väldigt god rätt och perfekt att frysa in eller ta med i lunchlådan dagen efter.

Önskar er en fin avslutning på söndagen samt start på den nya veckan. Kram M.

Värmande chili sin carne:
Hetta upp olja i en stor panna och fräs 1 hackad gul lök så att den blir mjuk men inte tar färg. Tillsätt 300 g fryst veg. färs (alt. samma mängd torkad som tillagats enligt anvisningarna på förpackningen), 2 finhackade vitlöksklyftor, salt och peppar och stek under omrörning i några minuter. Tillsätt 1 msk chipotlepasta och 1 msk tacokrydda och stek i ytterligare 1 min.

Blanda i 1 tetra krossade tomater, 3 dl vatten och 1 tsk grönsaksbuljongpulver. Koka upp och låt allt stå och småputtra i ca 25 min. Blanda i 6 dl kokta bönor när 5 min återstår. Rör i 20 g mörk choklad mot slutet och låt det smälta ihop med de övriga ingredienserna. Servera chilin med kokt råris och mjölkfri yoghurt.
Mjölkfri (Se "Vegan"). Vegan (Använd mjölkfri choklad. Använd sojafärs som t.ex. Anamma el. torkad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar