27 december 2013

Tofubiffar med aprikos

Hoppas att allt är bra med er och att veckan har varit bra såhär långt? Här är det lugnt, har fått besök av lillasyster som ska vara här över nyår, så idag har vi varit ute på äventyr.

Nyår ja, jag klurar på vad jag ska göra för något till förrätt, middag och dessert. Jag funderar på om jag ska göra om ett par goda tofubiffar (bild ovan, recept nedan) som jag gjorde för ett tag sedan. Det var lite pyssel att göra dem, men resultatet blev gott med en härlig kombination av salvia och aprikoser.

Till skillnad från tidigare tofubiffar (recept) så höll dessa inte ihop lika bra, vilket kan bero på att jag inte mixade tillräckligt, men med lite försiktighet vid stekningen gick det ändå bra.

Önskar er en fin fortsättning på fredagskvällen samt en fin helg. Ta hand om er! Kram!

4 burgare: Hetta upp olja i en stekpanna, på medelvärme. Fräs 1 hackad rödlök och 2 hackade vitlöksklyftor mjuka i oljan i några minuter. Tillsätt 1½ dl fint tärnade, torkade och osvavlade aprikoser och fräs i ytterligare 2 min.

Lägg över fräset i en matberedare och tillsätt 200 g tärnad, rökt tofu. Mixa till en grynig massa. Smaka av med salt och peppar.

Blanda ihop 5 msk ströbröd, ca 2 msk olja, 1-2 msk vatten samt torkad timjan och salvia efter tycke och smak i en stor skål. Blanda i tofusmeten i skålen. Rör om så att det blir en fast smet, som går att forma till burgare, tillsätt annars lite mer vatten.

Forma fyra (4) burgare. Hetta upp olja i en stekpanna och stek burgarna varsamt ca 4 min/sida. Servera med valfria tillbehör.
Glutefritt (Använd glutenfritt ströbröd). Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

1 kommentar:

  1. Åh, du gör ju spaghetti-squash! =)
    Haha, mamma & hennes man som var på en långresa nu i december i Dubai, Vietnam, Thailand och Australien, blev helt sålda på tofu i Vietnam! :P


    SVAR: Jag vet, verkligen! :O
    Jag tänkte först att, oj, nu kanske halsen o allt sväller igen och så, men kände bara värmen...eller HETTAN (!!!) direkt bara fylldes i ansiktet!!!
    Men det måste vara några frön/nötter i dom iom att det va det enda jag åt som jag inte ätit förut + att det kom direkt efter den lilla biten + att jag antagligen fick en reaktion redan igår, fast som magknip då! (Läste att man ju kan få olika reaktioner) Men jag tänkte inte på det..vet inte vad momor har i sina fröknäcken alls, förutom pumpakärnor, eftersom de syns, hehe, men pumpakärnor vet jag att jag tål. Däremot tror jag att det är sesamfrön och solroskärnor i, vilket jag ju VET om att jag reagerat på vid tidigare tillfällen!

    Synd bara också, som jag skrev - att jag inte tänkte på att det var därför jag inte kunde fortsätta äta de köpta rawbarsen förut - och så har jga nu beställt 4 st liksom... :/ Jaja, huvudsaken är ju att jag mår OK och att det inte blev värre än det blev!

    Äter du nötter och frön annars?
    Jag vet bara säkert att jag kan äta pumpakärnor och mandlar. Ibland reagerar jag på hasselnötter, men enligt allergitestet så är jag iNTE överkänslig mot det..! Fast tror jag kan va det ändå, iom att det står att man kan reagera på hasselnötter om man har pollenallergi mot björk, vilket jag har. Jag tror att jag TÅL jordnötter, men jag gillar dom inte, mår illa bara av doften. Min syster är superallergisk mot jordnötter, så hon kan inte ens va i samma rum typ! Hon är även mot alla baljväxter och soja och äggvita. Är du allergisk mot nåt som du vet säkert?

    SvaraRadera