10 december 2013

Kikärtsbollar med jordnötter

Häromdagen ställde jag mig och gjorde en stor laddning med vegetariska bollar med jordnötter, för efter jul drar praktik igång för min del och då behöver jag lättfixade lunchlådor, eftersom jag inte vet hur mycket tid eller ork jag kommer ha när jag kommer hem.

De är lite som falafel, fast de får en så god smak och krispighet från just jordnötterna. Önskas lite mer kryddning är det bara att  krydda med lite spiskummin så blir det som falafel.

Jag funderar på om jag ska servera dessa på julbordet, kan nog passa ihop med juliga sallader och sånt. Önskar er en fortsatt fin Nobeldag.

15 bollar: Mixa ihop 4 dl kokta kikärter, 1 finhackad, liten gul lök, 2 finhackade vitlöksklyftor, 1 gnutta sambal oelek, 1½ msk ströbröd och 1 msk olivolja i en matberedare. Tillsätt 3/4 dl saltade jordnötter och mixa ihop till en fast smet som går att forma till bollar. (Är smeten för lös - tillsätt mer ströbröd. Är smeten för torr - tillsätt lite vatten).

Forma smeten till ca 15 bollar. Hetta upp olja i en stekpanna och stek bollarna försiktigt runtom så att de får en fin gyllene färg. Efterstek ev. bollarna i ugnen på 175 grader i ca 5-10 min.
Glutenfritt (Använd glutenfritt ströbröd). Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar