24 november 2013

En vecka kvar till advent

6 pumpascones: Lägg 300 g skalad och urkärnad butternutpumpa i vatten i en kastrull. Koka upp och lägg på ett lock. Koka pumpan mjuk på svag värme (tar ca 15 min). Häll av vattnet från pumpan och mosa den till ett mos med hjälp av en potatisstöt. Låt svalna.

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop knappt ½ msk bakpulver, 1 nypa salt, 4 dl siktat dinkelmjöl och 1 dl grahamsmjöl i en stor skål. Tillsätt 2 msk mjukt (mjölkfritt) smör och blanda ihop till en smulig massa. Tillsätt därefter pumpamoset och ev. 1 msk kokossocker och rör ihop till en smidig deg.

Smörj en muffinsplåt. Klicka ut sex (6) muffins i formen och sätt in i mitten av ugnen. Grädda i ca 20 min. Ta ut formen och stjälp över sconesen till en bakduk och låt de svalna i den i några minuter. Servera med valfria pålägg.
Frukostbröd. Mjölkfritt. Soppbröd. Vegan. Äggfritt.

Svart bönhummus
Lägg 1 tetra sköljda och avrunna svarta bönor, ½ dl urkärnade svarta oliver, 2-3 msk tahini, 1-2 vitlöksklyftor, 1 msk pressad lime, 2 krm malen spiskummin, lite sambal oelek och  lite svartpeppar i en mixer/matberedare och mixa till en slät massa. Servera som pålägg eller tillbehör.
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan.

Igår tände de upp julbelysningen i grannstaden, vilket jag var och tittade på. Det var väldigt mysigt att stå där i skymningen/mörkret och se hur det blev ljust och vackert med all belysning, dock var det snöfritt och jag kunde inte riktigt förstå att det är advent nästa söndag och julafton om en månad.

I morse när jag vaknade sken solen och det såg ut att bli en jättefin dag, men helt plötsligt när jag hade satt mig ner för att inta dagens frukost, så drog det ihop sig på himlen och det började snöa. Nu kom det inte mycket snö, men det känns i luften som att det inte är långt kvar nu, så kanske blir det snö på första advent.

Lite sent för frukost nu kanske, men det finns ju fler dagar samt att man kan servera pumpasconesen och/eller hummusen (bilden) till en god soppa eller vad man nu vill äta till. Recepten följer nedan för den som är sugen på att testa. Önskar er nu en fin fortsättning på söndagen.

1 kommentar:

  1. Åh vad mysigt att du fått se snöflingor! Förra julen hade vi tydligen snö även i sthlm från mitten på november tom Mars. Men i år verkar det inte finnas någon snö i sikte! Jag planerar också att börja med lite julbak nu till helgen.Har alltid stora ambitioner med hur mycket som det ska bakas, men det tar ju verkligen tid så vi får se vad det blir :) Hoppas du får en fin vecka och att mera snö!

    SvaraRadera