30 november 2013

Chia a´la Malta

Sista november och jag hoppas att ni har haft en fin avslutning på denna månad?Enligt bondepraktikan ska ju julen braska om Anders slaskar och vice versa, men idag har det varken braskat eller slaskat så det ska bli spännande att se hur vintern blir.

I morgon är det första advent och det brukar för min del betyda frukostar med lite julig prägel. Tidigare vintrar har jag gjort diverse "[...] a´la Malta" såsom en med keso, en med yoghurt och en med äpple. Denna jul tänkte jag att det skulle vara gott med en variant med chiafrön, så det testade jag att göra idag. Det blir ju inte som en variant med risgryn, men det blev gott och var enkelt att göra.

Önskar er en fin avslutning på lördagen samt en fin första advent. Ta hand om er! Kram M.

Cashewgrädde: Lägg 100 g naturella cashewnötter i några timmar. Häll av vattnet från cashewnötterna och lägg de i en matberedare tillsammans med 2 dl vatten och ½ tsk vaniljpulver. Mixa ihop till en slät massa.

Chia a´la Malta: Lägg ca ½ dl chiafrön i en skål. Blanda i ca 1½ dl cashewgrädde (recept ovan) och söta med agavesirap efter tycke och smak. Blanda om ordentligt och låt allt stå och svälla i ca 30 min. Blanda därefter i 1 tärnad, skalad apelsin. Avnjut!
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar