6 oktober 2013

Tredje gången gillt

I början av det här året gav jag mig på att baka glutenfria frallor, vilka blev goda men de såg inte ut som frallor utan mer som platta kakor. Senare detta år gav jag mig på samma bak igen tyvärr med samma platta resultat.

Nu har det gått över ett halvår sedan sist, så igår kväll tänkte jag att jag skulle ge frallorna en sista chans (det heter ju tredje gången gillt) och då gick det vägen, det blev till min stora glädje frallor. Den här gången bakade jag frallorna med ljust teffmjöl och kanske var det det som bidrog till de fina frallorna?!

Frallorna fick vila, inlindade i en bakduk, över natten så att de fick "sätta till sig" så i morse blev det nybakat. Väldigt goda så det var inte sista gången jag bakade dem.

Jag hoppas att er helg har varit bra såhär långt och att fortsättningen blir bra. Ta hand om er.
Kram M.

12 frallor
  • 2 dl kokande vatten 
  • 1 dl hela linfrön 
  • 4 dl ljust teffmjöl + 1 dl bovetemjöl
  • 1 dl potatismjöl 
  • ½ dl nyponskalmjöl 
  • 1½ msk psylliumfröskal (a.k.a. fiberhusk)
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk brödkryddor 
  • 1 paket färsk jäst á 50 g 
  • 4 dl kallt vatten 
  • ½ dl rapsolja 
  • ½ dl mörk sirap 
Slå på det kokande vattnet över linfröna, blanda om och låt dem svälla i rumstemperatur ca 10 min. Blanda alla torra ingredienser ordentligt i en stor bunke.

Blanda jästen i vattnet, häll i oljan och sirapen i en annan bunke. Häll därefter degvätskan över de torra ingredienserna och tillsätt sedan linfröna. Arbeta degen, med elvisp med degkrokar, ett par minuter. (Degen ska vara kladdig)

Häll ut lite rismjöl på bakbordet så att degen inte fastnar. Dela degen i två (2) delar och rulla varje bit till en rulle. Dela sedan varje rulle i sex (6) delar. Låt bröden jäsa på bakplåtspappersklädd plåt i ca 30 min.

Sätt ugnen på 250 grader (225 grader varmluft). Grädda bröden, ganska högt upp, i 15–20 min eller tills de fått fin färg.
Glutenfritt. Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan.
Receptinspiration från av Oscar Måleviks recept på recept.nu

1 kommentar:

  1. Vilket härligt bröd Molly! Helt i min smak. Gillar också det ljusa teffmjölet, som jag bakade ett bananformbröd av häromdagen. Kommer väl på bloggen så småningom.

    SvaraRadera