2013-10-13

Paprika med hirs, sötpotatis & bönor

4 paprikor.
Värm ugnen till 200 grader.
Tillaga 1½ dl helt hirs enligt anvisningarna på förpackningen och låt den sedan svalna innan du lägger den i en stor skål. Koka under tiden 1 fint tärnad sötpotatis, i en annan kastrull, tills den blir lagom mjuk (ju mindre bitar, desto kortare koktid). Häll av vattnet från sötpotatisen och låt den svalna innan du lägger den i skålen tillsammans med svala hirsen.

Hetta upp olja i en stekpanna. Fräs 1 hackad gul lök, 2 finhackade vitlöksklyftor och ca 1 tsk chipotlepasta i några minuter. Blanda i fräset i skålen med hirsen och sötpotatisen. Blanda därefter i 1 tetra sköljda och avrunna bönor, 1 hackad tomat, 1 tsk vardera av torkad oregano, malen spiskummin och malen koriander och avsluta med salt och peppar.

Dela 4 stora paprikor på längden så att det blir 8 halvor och kärna ur dem. Fyll varje halva med hirs-, bön- och sötpotatisblandningen. Lägg halvorna på en plåt med bakplåtspapper och baka i mitten av ugnen i ca 30 min. Ta ut och servera paprikorna med t.ex. avokado, tacosås och (mjölkfri) yoghurt/ créme fraiche.
Glutenfritt (Om hirs, quinoa, bovete eller ris används). Mjölkfritt. Vegan.

Just nu går mycket tid åt till studierna och då är det skönt att i förväg ha ett hum om vad som ska ätas genom en lista som jag baserar på ingredienser som finns hemma samt eventuella extrapriser hos affärerna i stan. 

Jag brukar skriva upp de ingredienser som finns hemma (t.ex grönsaker, linser, bönor, matgryner) och därefter skriver jag en lista med tänkbara rätter där ingredienserna ingår, på så sätt betar jag av ingredienserna allt eftersom under den kommande veckan. Det brukar fungera bra och samtidigt är det roligt att se hur ingrediens efter ingrediens försvinner från listan/kylen/skåpen.

En rätt som jag har tillagat sedan skolstarten i september är dessa fyllda paprikor som går snabbt att göra, speciellt om du har rester av t.ex. kokt hirs/bulgur/quinoa från en tidigare måltid.

Paprikorna har smak från det mexikanska köket i och med chipotle, koriander, spiskummin och oregano. De är goda att servera med tillbehör såsom tacossås, avokado, ost eller vad man nu vill ha. Passar dessutom bra att ha med sig i lunchlådan dagen efter eller varför inte äta de till middag så slipper man tänka på det om man har långa dagar pga. skola, jobb eller fritidsaktivitet.

Brukar ni ha  någon form av veckomatsedel hemma hos er?

2 kommentarer:

  1. Vilket smart sätt att planera maten. Jag gör alltid veckoplaneringar, men är ganska kass på att hålla dem. Nu ska jag bli bättre dock, nu när jag försöker komma i form :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Förr var jag lite dålig på att hålla mina matsedlar men nu går det bättre :)

      Radera

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)