16 oktober 2013

"Muskelbyggarpasta"

God eftermiddag! Hoppas att allt är bra med er!? Med mig är det bra, men tyvärr fick jag nyss ett besked som inte var helt oväntat men ändå hemskt att få. 

Beroende på hur saker och ting fortlöper så kommer jag kanske inte blogga på ett tag, därför lägger jag upp ett recept på en enkel, god (såklart) rätt som jag gjorde tidigare i höst, när jag rensade skåp och frys på "färs" och bönor.

Receptet hittade jag för några år sedan på Tasteline och det är därifrån namnet kommer och det syftar antagligen till de proteinrika sojabönorna, färsen och i detta fall också pastan. 

I originalreceptet används köttfärs men jag tycker att den blir lika god med vegetarisk färs. Det är en härligt mustig sås som är enkel att göra. Byt ut sojabönorna mot kikärter (eller andra bönor) om du hellre vill ha det.

Jag vill avsluta med att säga att ni ska ta hand om er och varandra, man vet inte hur länge man får vara tillsammans. Ta hand om er! Kram M.

4 port
  • 300 g vegetarisk färs.
  • olja
  • 3 dl kokta sojabönor
  • 1 finhackad gul lök
  • ca 1 msk grönsaksbuljongpulver
  • 1 tetra krossade tomater
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 hackade vitlöksklyftor
  • 1 msk balsamvinäger
  • ½-1 dl vatten
  • salt & svartpeppar
  • torkad timjan
  • torkad oregano
  • 1-2 lagerblad
Koka ev. färsen enligt anvisningarna på förpackningen om du använder torkad. 
Fräs den gula löken i olja utan att den tar färg. Tillsätt färsen och låt den bryna med. Späd med krossade tomater och vatten. 

Tillsätt buljongpulver, sojabönor, tomatpuré, vinäger, vitlök och kryddor. Låt såsen småkoka under lock ca 30 min (Ju längre tid det får koka, desto mer smak får såsen). Smaka ev. av med peppar. Servera med pasta eller vad du själv föredrar.
Glutenfri (Kolla så att färsen och buljongen är fri från gluten. Ät med glutenfri pasta). Mjölkfri. Vegan (kolla så att färsen är äggfri. Servera med äggfri pasta)
Receptinspiration från Tasteline

2 kommentarer:

  1. Skickar tankar och kramar och böner din väg Molly! Sorgen kommer ju oftast ändå även om man logiskt kan se att personen som gått bort fått vila. Sant som du skrivit i ett inlägg nu att man ska ta vara på varandra för man vet aldrig vad som händer, livet är här och nu!. Kramar/Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Åsa för din omtanke, den värmer ska du veta <3
      Ja, livet är verkligen skört.

      Jag hoppas att allt är bra med dig? :) Ta hand om dig och tack än en gång för din omtanke. Kramar.

      Radera