25 oktober 2013

Gul- och polkabetsbiffar

Jag gillar rotfrukter av alla de slag och gulbetan är en rotfrukt som har fått extra mycket uppmärksamhet den här hösten.

Tillsammans med polkabetan har gulbetan bl.a. fått delta i en variant på biffar som jag aldrig har testat förut, nämligen en variant där man använder halvkokta betor istället för rårivna. Det får en bra konsistens så dessa biffar har jag gjort om och även testat med rödbetor.

I receptet jag inspirerades av serverades biffarna med citronyoghurt på julbordet så har ni börjat tänka på vegetarisk julmat såhär två månader innan själva julafton kanske det kan vara något att testa? 

De är också goda att göra många av och frysa in som hemmagjorda "färdigprodukter" som man t.ex. kan ta med i lunchlådan eller äta de dagar då man kommer hem hungrig från aktiviteter såsom skola, jobb eller träning.

4 st: Koka 500 g skalade gul- och polkabetor i lättsaltat vatten i en kastrull i ca 15 min så att de blir lite mjuka, men ändå har en kärna. Häll av vattnet och låt betorna svalna något.

Grovriv betorna på ett rivjärn och lägg rivet i en stor skål. Blanda i 1 dl ströbröd, no-egg motsvarande 1 ägg (alt 1 ekoägg), 1 nypa salt och peppar.

Forma fyra (4) biffar av smeten och vänd de i skalade sesamfrön. Sätt spisen på medelvärme och hetta upp olja i en stekpanna. Stek biffarna på båda sidorna, ca 3 min sida. Servera!
Glutenfritt (Använd glutenfritt ströbröd) Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan (Använd  äggersättning).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar