13 september 2013

Chokladkakor m. Quinoa

20 kakor
  • 3 (ca 5 dl) mosade bananer
  • ½ dl flytande kokosolja
  • 2 dl quinoamjöl
  • 1 dl quinoaflingor
  • 1 dl hasselnötsmjöl
  • 5 msk kokosflingor
  • ½ dl kakaopulver
  • 1 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk ekologiskt vaniljpulver
  • 50 g grovt hackad choklad (naturell eller med smak)
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda den mosade bananen med kokosoljan i en skål. Blanda ihop alla de torra ingredienserna, utom chokladen, i en stor skål/bunke. Tillsätt bananmoset och blanda om till en smet. Blanda till sist i den hackade chokladen. 

Klicka ut 20 kakor på en bakplåtspappersklädd plåt. Sätt in i mitten av ugnen och grädda i ca 15 min. Ta ut och låt kakorna svalna innan de intas.
Glutenfritt (Kolla så att chokladen inte innehåller gluten). Innehåller nötter. Kan frysas. Mjölkfritt (Se "vegan"). Vegan (Kolla så att chokladen är fri från mjölk). Äggfritt.

Jag hoppas att allt är bra med er!? Vad härligt det känns att det äntligen är fredag! Den här helgen hoppas jag att det blir lika fint väder, som de senaste 13 septemberdagarna, då det står utomhusaktiviteter på schemat.

Den här dagen har rusat fram, förutom mellan 12.00-13.00 då tiden lååångsamt tickade mot 13.00 då ett deltest på kursen skulle gå av stapeln. Om räknaren visade rätt så klarade jag mig och kan därmed satsa på andra kursmoment istället för omprov.

Eftersom att det är fredag tänkte jag att det kunde sitta fint med ett kakrecept, det har ju blivit lite av en bloggtradition. Låt kakorna svalna innan de intas för annars kan de ramla sönder. (Personligen tycker jag att kakorna är godast halvfrusna).

Quinoamjöl och quinoaflingor ska gå att finna i välsorterade mataffärer, men gör du inte det så kolla i hälsokost-/ekobutik eller på nätet. Du kan även ersätta quinoamjöl och -flingor med motsvarande av t.ex. havre. Använd en choklad med t.ex. mint om du vill ha lite mer smak på kakorna.

Önskar er en fin fortsättning på fredagen samt en fin helg. Ta hand om er! Kram M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar