17 september 2013

Bönchilifyllda paprikor

4 port: Hetta upp olja i en stor kastrull. Fräs 1 hackad gul lök på medelvärme tills den blir glansig och mjuk. Blanda i 1 tetra sköljda och avrunna svarta bönor, ca 1 tsk chipotlepasta, 1 burk avrunna majskorn, 1 tetra krossade tomater, ca 1 tsk torkad oregano, 1 tsk rökt paprikapulver, ca 1 tsk chilipulver och ca ½ tsk spiskummin i kastrullen. Rör om och låt allt puttra i 5-10 min. 

Hetta under tiden upp ugnen till 200 grader. Dela 4 stora paprikor på längden och ta ut kärnorna. Pensla utsidan av paprikorna med olja. Fyll paprikorna med bönchilin och sätt de på en plåt med bakplåtspapper. Baka paprikorna i mitten av ugnen i ca 40 min. Ta ut paprikorna och servera med t.ex. klyftpotatis, ost, tacosås och avokado.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan.

Fenomenet med tacos på fredagar är inget jag är uppvuxen med men jag gillar kryddorna som används så det blir ändå en del rätter med det. 

För ett tag sedan var det extrapris på ekopaprikor varje vecka (Har du en Coop Forum i din stad så har de extrapris denna vecka) i någon av stans mataffärer och då passade jag på att göra dessa paprikor.

De är enkla att göra och så smakar de underbart. De är även goda dagen efter då smakerna har satt sig så gör flera och ta med i lunchlådan. Vad du serverar till bestämmer du själv, men det är gott med klyftpotatis och guacamole.

För fler tips på fyllda paprikor; tryck på etiketten "fyllt" i högerspalten så kommer det upp några fler recept. Önskar er en fin fortsättning på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar