16 augusti 2013

White Bean Cookies

ca 20 kakor: Sätt ugnen på 200 grader Tvätta och picka 1 sötpotatis á 500 g med en gaffel. Lägg sötpotatisen på en plåt klädd med bakplåtspapper. och sätt in i mitten av ugnen. Baka den i ca 40 min. (Stäng inte av ugnen!) 

Ta ut sötpotatisen ur ugnen och låt den svalna något innan du avslägsnar skinnet. Lägg innanmätet i en skål och mosa det med hjälp av en potatisstöt eller en gaffel.

Mixa 4 dl kokta (= ca1 tetra sköljda och avrunna) stora vita bönor släta i en mixer eller med stavmixer. Lägg över bönorna i en stor skål. Blanda i sötpotatismoset och blanda om väl. Tillsätt ½-1 dl växtmjölk (beror lite på hur blöt  sötpotatisblandningen är), 4 msk chiamjöl (mixade/malda chiafrön), ½ msk malen kanel, knappt 1 tsk vaniljpulver, 5 msk-1 dl mandelspån alt. hackad mandel och 1 tsk bakpulver och blanda om så att det blir en slät smet.

Klicka ut 20 kakor på en plåt klädd med bakplåtspapper. Avsluta med att strö över lite mandelspån över kakorna. Grädda kakorna i mitten av ugnen på 200 grader i ca 15-20 min eller tills de har fått en härligt gyllene färg. Ta ut kakorna och låt de svalna innan de serveras.
Glutenfritt. Innehåller mandel. Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Jag tänkte att jag skulle fylla på frysen med diverse goda mellanmål som jag kan ta till i höst när studierna drar igång och det är ju snart.

Den här gången var jag nyfiken på att testa något med sötpotatis och vita bönor. Jag har ju sedan tidigare testat att baka med både kikärter och svarta bönor så varför skulle inte de stora vita bönorna också få vara med på ett hörn!?!

Kanel och sötpotatis är en god kombo och så även här. Bönorna anas inte och ger ingen smak. Jag får passa på att önska er en fin helg. Kram M.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar