9 augusti 2013

Plättar med sötpotatis, kokos & kanel

Ca 20 plättar: Skär 150 g skalad, sötpotatis i mindre bitar och koka de mjuka. Låt sötpotatisen rinna av i en sil och lägg den sedan i en stor skål för att svalna.

När sötpotatisen har svalnat; Tillsätt 2 ekoägg el. chiaägg, 5 msk (extra krämig) kokosmjölk, 5 msk jordnötssmör, 2 krm bikarbonat, 2 krm bakpulver, knappt 1 tsk malen kanel och 1 nypa salt till skålen och mixa ihop allt till en slät smet.

Hetta upp kokosolja i en stekpanna och stek i omgångar plättar (ca 1 msk/plätt) av smeten. Vänd plättarna när det börjar bildas små bubblor på ytan.

(Håll plättarna varma i ugnen på ca 100 grader medan du steker klart alla). Servera plättarna med valfria tillbehör t.ex. lönnsirap och något gott bär.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan (Använd chiaägg). Äggfritt (Använd chiaägg).
Inspiration från health-bent.com.

Oj, så var det redan fredag, veckan har verkligen rusat fram. Medan tid fortfarande finns (dvs. jag inte har några tider att passa) så passar jag på att göra och njuta av frukostar som kräver lite tid, som t.ex. pannkakor/plättar.

Dagens plättar var baserade på sötpotatis, kokosmjölk och jordnötssmör vilket gav en otroligt god smak i kombination med kanel. Personligen tycker jag att de var enkla att göra, de var goda och mättade bra. Passar även de som inte tål gluten.

Nu är jag redo att möta denna fredag och det hoppas jag att ni också är samt att dagen blir bra. Ta hand om er! Kram M.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag undrar lite kring hur du ser på så kallade ”superfoods”?
    Jag är själv nyfiken på att testa carobpulver, acaipulver, spirulinapulver, chlorellapulver, blåbärspulver och raw kakaonibs. Flera gånger har jag tänkt beställa produkterna från nätet (ex. från bodystore.se) men jag blir alltid så himla tveksam. Av vilken anledning bör jag äta dessa livsmedel? Borde man inte få i sig tillräckligt med näring i den riktiga maten? (jag lagar allt från grunden och äter varken halv- eller helfabrikat, skärpmat eller socker). Ofta tycker jag också att dessa pulver höjs till skyarna, men det finns ingen information om ev. nackdelar eller biverkningar. Kan det inte bli för mycket för kroppen att ”processa” all denna näring? Jag är orolig för att stoppa i kroppen något som jag inte har bra koll på. Vore intressant att få höra din åsikt kring det hela, och om du ev. kan hissa eller dissa något superfood-livsmedel. Har följt din blogg ett tag, och tycker du verkar äta bra mat och inte lägga till någon superfood.
    Tacksam för svar,
    trevlig helg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för din kommentar :) Jag ska försöka att svara så gott jag kan på din fråga, är det så att du undrar något mer får du gärna skriva och fråga igen :)

      När det gäller superfood som t.ex. carobpulver, acai och spirulina så använder jag det också, men inte så ofta (mest i bak i så fall).

      Jag kan förstå din tveksamhet, jag kan känna likadant och oftast köper jag bara en viss superfood en gång och sedan känner jag mig liksom nöjd om du förstår hur jag menar? Förr tyckte jag att det var mer spännande med superfood medan jag numera ser det som dyrt samtidigt som jag tänker att det borde gå att finna andra alternativ som är lika bra :)

      Jag tänker att t.ex. nyponpulver, nässelpulver och blåbärspulver är något som vi antagligen har använt i Norden under lång tid och därför är det "beprövat". I och för sig borde samma sak gälla alla dessa "nya" superfood som camucamu, maca etc. men eftersom det kommer från exv. Sydamerika är det mer främmande för mig och jag har lite svårt att veta så mycket om det.

      När jag köper superfood tänker jag mycket på att det ska vara ekologiskt, just för att minimera att det är besprutat och liknande. Dissa har jag svårt att göra eftersom jag knappt har testat så många av dessa livsmedel, men hampaprotein var något som jag nog inte kommer köpa igen för det har jag haft svårt att göra slut på (därav ett recept på bars med just det).

      Jag skulle kunna försöka att skriva ihop ett inlägg om vilka "superfood" jag brukar använda om du vill det, annars kan jag skriva lite snabbt här.

      De superfood som jag använder mest frekvent är bipollen, kakaonibs, chiafrön och hampafrön.

      Hoppas att du har blivit lite klokare annars får du, som sagt, fråga igen :) Summa summarum så är mitt råd att du tänker efter vad du vill använda dessa pulver till, alltså om du t.ex. är vegan och vill få i dig B12 kanske spirulina kan vara värt att testa eller om du vill få i dig omega 3 kan chiafrön vara värt att testa. Det är synd om du köper något bara för att det uppmärksammas överallt och sedan blir det stående i ett skåp för att du tycker att det är svårt att hitta ett användningsområde för det.

      Önskar dig en fin helg och hoppas att du har fått ett hum om hur jag tänker kring detta? :)
      Ta hand om dig :) // Molly

      Radera
  2. Oh, ja! Receptet hittat jag visst här! :D
    Och de lät fantastiska!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) De är riktigt goda så testa om du har tid ;)

      Radera