15 augusti 2013

Gryta med Nektarin och Bönor

4 port: Skölj, kärna ur och skär 4 nektarin i klyftor. Skölj, ansa och strimla 2 purjolökar. Fräs nektarinklyftor och purjolök i olja i någon minut. 

Häll över 3 dl (extra krämig) kokosmjölk (ej light) blandad med 1 dl vatten, ½ msk soja, lite cayennepeppar och 1-2 msk röd currypasta. Låt puttra utan lock ca 5 min. Blanda i 1 tetra sköljda och avrunna bönor. Servera med t.ex. ris, nudlar eller vad du själv föredrar.
Glutenfritt (Se till att sojan inte innehåller gluten). Mjölkfritt. Vegan (Kolla så att currypastan inte innehåller räkpasta).

Det här är en variant på en av de första rätterna jag gjorde då jag började laga vegetariskt. På den tiden brukade jag ha stekta quornfiléer i såsen, då originalreceptet innehöll kyckling, den här gången blev det svarta bönor vilket passade bra det också.

Rätten innehåller få ingredienser och har en god smak av nektarinernas sötma, den heta curryn och kokosmjölken som liksom rundar av det hela.

Idag skiner solen och jag har passat på att slå två flugor i en smäll genom att ladda ner diverse Sommar i P1 för att kunna vara ute och njuta av solen. Det finns många bra sommarprat, så passa på att lyssna om du inte har gjort det. Det finns även möjlighet att lyssna på Hanna Hellquist vinterprat som är värt att lyssna på, jag tänkte på det då jag läste boken [länk] om hur man kan ta sig vidare efter ett självmord.

Jag hoppas att allt är bra med er och att ni tar hand om er och de som ligger er varmt om hjärtat. Kram M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar