23 augusti 2013

Vegetariska köttbullar

15-18 st
  • 5 dl kokta svarta bönor.
  • olja
  • 1 gul lök.
  • 2-3 vitlöksklyftor. 
  • 250 g (skogs)champinjoner
  • 2 msk balsamvinäger.
  • några blad färsk basilika.
  • torkad oregano.
  • chiliflakes.
  • salt och peppar.
  • 1 dl (glutenfritt) ströbröd
  • 2-3 msk mandelmjöl
Mixa bönorna i en matberedare. Hacka löken, svampen och vitlöken. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs lök och svamp i ca 5 min så att det mesta av svampens vätska försvinner. Tillsätt balsamvinägern och låt den koka in i svampen. 

Blanda i kryddorna och ta bort stekpannan från värmen. Låt svampblandningen svalna något och lägg den sedan i matberedaren tillsammans med bönorna, ströbrödet samt mandelmjölet. Mixa ihop till en fast smet. Blanda ev. i mer mandelmjöl/ströbröd om smeten är för lös.

Sätt ugnen på 200 grader. Forma bollar av smeten. Hetta upp olja i en stekpanna och stek bollarna runt om. Lägg över bollarna i en smord form och baka klart dem i mitten av ugnen i ca 20 min. Servera med det du gillar bäst.
Glutenfritt (Använd glutenfritt ströbröd). Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Den här veckan har både ICA och Coop extrapris på diverse färska kryddor så på vägen hem från stan passade jag på att köpa med mig några sorter. Först ut att användas var koriandern som fick medverka i en pesto tillsammans med cashewnötter, hampaolja, ingefära och sambal oelek.

Peston fick i sin tur samspela med "köttbullar" som tack vare svampen får en lite "köttigare"konsistens mot tidigare vegetariska bollar som jag har gjort. Kryddningen kan varieras med dem kryddor som man föredrar bäst eller efter vilka andra smaker som "köttbullarna" ska samsas med. 

Andra kryddor som kan användas är t.ex. kryddpeppar, mynta, spiskummin, rosmarin, timjan, koriander, dill, salvia etc.

1 kommentar:

  1. Jag önskar att jag hade bott nära dej och fått bli bjuden på allt sånt här (du skulle kunna göra matlådor till mig, haha ;) ) för sånt här skulle ALDRIG bli bra om jag gjorde själv :(

    SvaraRadera