10 juli 2013

Mexiburgare

8 burgare: Fräs 1 finhackad gul lök i olja i en stekpanna ca 2 min.Tillsätt 2 skalade och rivna vitlöksklyftor och fräs i ytterligare ca 2 min. Ta av från värmen. Tillsätt 1 tetra sköljda och avrunna kidneybönor i pannan. Rör ner 1 burk tacosalsasås á 300 g och 1 tsk sambal oelek. Låt svalna.

Lägg 150 g (ca 2½ dl) naturella cashewnötter i en matberedare och mixa de grovt. Blanda i bön- och salsablandningen i matberedaren och mixa tills det är grovhackat. Rör ner 1 dl ströbröd, ca 5 msk fiberhusk, ½ dl färsk, hackad persilja och 1 nypa salt.

Forma åtta (8) burgare. Grilla burgarna på grillen/ i grillpanna i några minuter på varje sida alternativt lägg de på en plåt med bakplåtspapper och baka de i ugnen på 175 grader i ca 15 min. Vänd de efter halva tiden. Servera burgarna med valfria tillbehör.
Glutenfritt (Använd glutenfritt ströbröd). Innehåller nötter. Mjölkfritt. Vegan (Använd vegansk sambal oelek). Äggfritt.
Inspiration från ICA.

Hoppas att ni har fått en fin start på ännu en sommarvecka!? Juli brukar ju innebära semester för många så jag hoppas att ni har det bra där ni befinner er. Här är det bara bra. Jag försöker njuta av sommarens vackra väder genom att vara ute i naturen, åka på utflykter och läsa böcker.

Sommar är ju grillat för många och eftersom det är en del som gärna vill grilla vegetariskt så tänkte jag att dessa burgare kan vara något. Personligen tycker jag att de är väldigt goda och dessutom ramlar de inte sönder, trots att det inte är något ägg i.

Nötterna ger en krispig karaktär. Smaken blir olika beroende på vilken typ av salsa som används så ta din favorit. De är goda både med hamburgerbröd/pitabröd, till grillade grönsaker eller något god sallad med t.ex. matvete/bulgur/quinoa.

Ni får ha en fin fortsättning på dagen och veckan. Ta hand om er! Kram M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar