25 juli 2013

Kalljästa brödmuffins

12 stora muffins
  • 15 g jäst
  • 5 dl kallt vatten
  • 2 tsk salt
  • 2 dl torkade frukter och bär (jag tog svarta mullbär, russin samt osvavlade aprikoser)
  • 2 msk hela linfrön
  • 1½ dl grovhackade hasselnötter
  • 1 dl vetegroddar
  • 10 dl siktat dinkelmjöl
På kvällen: Smula sönder jästen i en bunke, häll på kallt vatten, salt och rör om.
Tillsätt den torkade frukten. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en kladdig deg med en rejäl slev.

Sätt ner muffinsformar i en muffinsplåt och klicka i deg i varje form. Fortsätt likadant med resten. Ställ in plåten i kylen och låt bröden jäsa över natten.

På morgonen: Ta muffinsplåten ur kylen och låt den stå i rumsvärme ca 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft).

Grädda därefter bröden 25-30 min, mitt i ugnen. Ta ut och servera med valfria pålägg/tillbehör.
Receptinspiration från Coop
Innehåller nötter. Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt. 

Det här är "muffins" som ska jäsa i kylen över natten, vilket gör att man får nybakat på morgonen, dock ska muffinsen jäsa en timme i rumstemperatur på morgonen, men då kan man ju ställa klockan en timma innan man ska gå upp och bara gå upp och ta ut muffinsplåten ur kylen och sedan krypa ner under täcket igen :)

Jag använde hasselnötter, torkade aprikoser, mullbär samt russin i mina, men våga testa med andra nötter och torkade frukter och bär. Kanske vill du även ha lite smak från brödkryddor såsom anis och fänkål!?

Muffinsen är inte enbart goda att äta till frukost/brunch utan de är även perfekta att ha med sig ut på (sommar)utflykten med sina favoritpålägg på. Ytterligare några kalljästa bröd finner du HÄR [länk]. 

Idag är det ännu en dag då solen skiner så vackert så idag blir det ännu en dag ute för min del, känner att jag vill passa på att njuta innan hösten och vintern kommer. Önskar er en fin och bra dag! Ta hand om er! Kram M.

Uppläggningsfat/Tallrik: "Malin" från Gefle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar