31 juli 2013

Dinkelsallad med Pumpa & Fänkål.

3-4 port: Koka 2 dl pärldinkel enligt anvisningarna på förpackningen och låt den sedan rinna av i en sil.

Sätt ugnen på 200 grader. Skala, kärnar ur och skär 1 butternutpumpa (ca 750 g) i bitar á 1½ cm. Lägg pumpabitarna i en stor ugnsform. Häll över 2 msk olivolja och salta och peppra. Rör om allt med händerna så att pumpan täcks med oljan. Sätt in i mitten av ugnen och baka i 15 min.  Skär under tiden 1 stor fänkål i 8 klyftor och finhacka 1 vitlöksklyfta

Blanda i fänkålen och vitlöken i  ugnsformen, när 15 min har gått, och baka i ytterligare 20 min eller tills grönsakerna har fått en karamelliserad karaktär. Tillsätt därefter 1 dl valnötskärnor i formen och baka i ytterligare ca 8 min. 

Ta ut formen ur ugnen och blanda grönsakerna med den kokta pärldinkeln, 1-2 msk olivolja, saften från ½ citron, lite hackad persilja samt ca 1 dl skivade kalamataoliver. Servera t.ex. salladen med grillat, en god ost (om du äter/tål det) eller som en lättare lunch med en bit bröd.
Glutenfritt (Ersätt dinkeln med ris, quinoa eller helt bovete). Innehåller nötter. Mjölkfritt. Vegan.

Hoppas att ni har haft en underbar dag!? Här har det varit solsken och vackert väder så det där med efter regn kommer solsken stämmer verkligen. Dagen har bl.a. på hallonplock och rensning av garderoben.

Nu är det säsong för fänkål och pumpa så vad passar då inte bättre än att göra en god sallad med det och nordiskt ris i form av dinkel! Det tyckte i alla fall jag och gjorde denna goda och enkla sallad. Trots sin enkelhet har den mycket smak av bl.a. rostade valnötter, citron, olivolja och fänkålens lakritston.

Förra året gjorde jag en god sallad med butternutpumpa, bulgur och salvia som också kan vara värd att testa för den som gillar pumpa, oliver och citron. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar