3 juli 2013

Bön- och Svampburgare

8 burgare: Sätt ugnen på 175 grader. Hetta upp olja på medelvärme i en stekpanna. Lägg i 2 finhackade gula lökar och fräs under omrörning i 5 min tills löken blir mjuk. 

Tillsätt 2 finrivna vitlöksklyftor, 2 tsk malen koriander och 2 tsk malen spiskummin och fräs i ytterligare 1 minut. Blanda i 250 g (=1 ask) finhackade skogschampinjoner och fräs under omrörning i 5 min eller tills alls vätska har kokat bort. Lägg över blandningen i en stor bunke.

Lägg 2 tetror sköljda och avrunna kidneybönor i en matberedare och mixa ihop till en smet. Blanda bönsmeten med svampfräset, finhackad persilja, salt och peppar. Forma åtta (8) burgare av smeten, (lättast går det om du har fuktat händerna). Lägg burgarna på en plåt med bakplåtspapper. Strö över lite glutenfritt mjöl på varje burgare.

Baka burgarna i mitten av ugnen i ca 15 min. Vänd burgarna efter halva tiden. Ta ut och servera med valfria tillbehör.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.
Sugen på andra biffar med svamp och bönor? Testa "Jordnöts- och Svampburgare".

Hoppas att ni har haft en lika solig dag som jag har haft!? Här var det 25 grader efter middagen, så  det blev en promenad vid vattnet. 

Jag har tappat räkningen på hur många burgare/biffar jag har gjort, men jag har en känsla att jag nog får uppdatera biff-sammanfattningen snart. 

Biffar med svamp har det inte blivit många av, så här kommer en till variant. I de här burgarna är det kidneybönornas konsistens som gör att de håller ihop trots att de inte innehåller ägg. Enkla att göra, mycket smak och passar både till burgare som till exv. rotmos.

Om intresse finns så tänkte jag ha en liten tävling. Jag har köpt ett litet pris som jag i så fall tänkte lotta ut till någon av er som följer bloggen. Är tävlingar något ni gillar?

Önskar er en fortsatt bra onsdagskväll. Kram M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar