1 juni 2013

Chiapudding med hasselnöt

4 port: Mixa ihop 8 msk chiafrön, 5 dl växtmjölk (t.ex. mandel), 3/4 dl hasselnötssmör (el. annat nötssmör), 5 msk kakaopulver, 1 tsk ekologiskt vaniljpulver och ev. lite sötning (t.ex. kokos-, björksocker el. agavedsirap) så att allt blandas. 

Häll upp blandningen i fyra (4) portionsformar eller i en stor skål. Ställ in i kylen och vänta ca 5 timmar. Ta ut och avnjut med valfria tillbehör!
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan. Äggfritt.

Ytterligare recept på puddingar med chiafrön:
Hej på er! Hoppas att ni har haft en fin lördag!? Här blev det en bra start på sommarmånaden, då det har varit sol nästan hela dagen, så jag har passat på att vara utomhus.

I eftermiddags mixade jag ihop ingredienserna till chiapuddingen ovan, så att den kunde avnjutas nu på kvällen och då hade den fått en konsistens som påminde lite om chokladpudding. 

Jag hade en öppnad burk med hasselnötssmör i kylen så den använde jag upp, men om du har något annat favoritnötssmör så ta det! Kakaopulvret kan ersättas med carobpulver. Puddingen är god till frukost, mellanmål, brunchen eller efter en lättare måltid.

God fortsättning på helgen! // Kram M.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att jag ramlade in på din blogg, då jag också skrev om chia! Vad gott det lät att använda hasselnötssmör i!

    SvaraRadera