2013-05-20

Rotisar med senap & rosmarin

3-4 port: Sätt ugnen på 175 grader (ca 150 grader varmluft). Skala 1 kg valfria rotfrukter och skär dem sedan i ätstora bitar. 

Vispa ihop 4 msk rapsolja, 2 msk grovkornig senap, 1 msk agavesirap och 2-3 tsk torkad rosmarin i en stor bunke. 

Lägg i rotfrukterna och blanda om allt med händerna så att rotfrukterna täcks med dressingen. Lägg över allt i en stor ugnsfast form eller bakplåt. Täck med aluminiumfolie och baka rotfrukterna i mitten av ugnen i ca 30 min. 

Höj temperaturen till 200 grader (175 grader varmluft) och ta av folien. Baka rotfrukterna i ytterligare ca 30 min eller tills rotfrukterna har blivit mjuka men med en krispig kärna. 

Ta ut rotfrukterna. Smaka av med flingsalt samt några varv svartpeppar. Rör om och servera med valfria tillbehör.
Glutenfritt. Mjölkfri. Vegan. Äggfritt.

Förra sommaren blev den här rotfruktsrätten, med en härlig smak av senap och rosmarin, en hit här hemma och gjordes bl.a. som tillbehör till hemgjorda bönbugare eller "Nutty Falafel" som blev dagens lunch.

Nu är sommaren här igen och grillarna börjar komma fram från vinterförvaringen och kanske kan då dessa rotfrukter vara något att servera till det grillade?! Rosmarin och senap passar bra till det mesta, veggie eller inte. 

Vill du inte ha det till det grillade kan du blanda i t.ex. kokta beluga- eller puylinser och/eller bönor så blir det lite av en ljummen sallad, även det gott nu på sommaren.

Önskar er nu alla en fortsatt fin måndag samt start på veckan. Jag får även passa på att hälsa alla nya följare välkomna. Kram!

2 kommentarer:

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)