26 maj 2013

Pannkakssöndag

Kesoplättar: Blanda ihop 1,25 dl (dinkel)mjöl, 2 krm bikarbonat, 1 nypa salt och ½ msk sötning i en skål. Vispa ihop 2 ekoägg, 1,25 dl keso (utan löpe), 4 msk (växt)mjölk och 1 msk rapsolja i en stor skål. Blanda i mjölblandningen i kesoblandningen. 

Hetta upp smör eller olja i en stekpanna. Stek små pannkakor så att de blir gyllene på båda sidor. Servera med valfria tillbehör.
"Pineapple Upside Down Banana Pancakes" [Receptlänk]

Vare sig man firar mor eller inte så är det gott med plättar/pannkakor. Den här morgonen blev det plätt-/pannkaksfest med två sorters pannkakor och diverse goda tillbehör. 

Jag körde på varianten med banan och ananas och den var väldigt god så den ska jag göra om. Jag ska dock använda ett annat mjöl (tog rent havremjöl) för det var lite besvärligt att få de att hålla ihop.

De med ananas och banan är fria från både ägg och mjölk så tål du inte det så kan de kanske vara något att testa. Nu önskar jag er en fin söndag samt ett grattis på mors dag till alla mödrar ute i landet. Ta hand om er! Kram!

2 kommentarer:

  1. Nu vattnas det i munnen på mig! Ser riktigt smaskigt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var smaskigt ;) Du får testa :)

      Radera