28 maj 2013

Grova korvbröd

10 st.
  • 25 g färsk jäst.
  • 2½ dl växtmjölk
  • ½ dl rapsolja
  • 1½ msk sötning (t.ex. sirap/kokossocker)
  • 1 tsk salt
  • 1½ dl fint rågmjöl
  • 5 dl siktat dinkelmjöl
Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen i lite av växtmjölken så att den löser sig. Tillsätt resten av växtmjölken samt oljan. Blanda i saltet och sötningen. Arbeta därefter in mjölet lite i taget och knåda degen så att den blir smidig. Låt degen jäsa under bakduk i 1 timma. 

Dela degen i tio (10) bitar och forma till avlånga bröd. Lägg bröden på en plåt klädd med bakplåtspapper och låt korvbröden jäsa under bakduk i ytterligare 1 timma. 

Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bröden med växtgrädde eller olja och strö därefter över vallmofrön. Grädda korvbröden i mitten av ugnen i ca 15 min eller tills de har fått lite färg. Ta ut och låt svalna på galler under bakduk.
Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Sedan tidigare har jag recept på "Grova hamburgerbröd" samt "Majsfrallor", här på bloggen, vilka båda är goda att äta med burgare av något slag. 

Vad jag däremot inte hade var ett recept på ett gott korvbröd, så för att råda bot på det satte jag en deg i eftermiddags för att lagom till middagen ha nybakat korvbröd. Brödet blev sådär fluffiga och mjuka som korvbröd ska vara.  

Jag använde rågmjöl, men samma mängd grahamsmjöl ska gå bra det också. Bröden kan frysas in så gör många på en gång så är du redo om du spontant kommer på att du vill grilla i sommar; bara att ta fram ur frysen!

Jag får passa på att önska er en god natt samt hälsa ännu några nya följare välkomna. Ta hand om er! Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar