5 maj 2013

Beetroot Hummus

Förra året började jag med ett litet projekt, där jag skulle försöka att göra lite olika pålägg, för att få lite mer variation. 

Jag tänkte att jag skulle fortsätta med det även i år, därför gjorde jag en härligt rosa rödbetshummus med mycket smak av vitlök som skapar en härlig smaksymfoni tillsammans med tahini, spiskummin, olivolja och citron.

Jag vaknade tidigt i morse av att regnet slog mot fönstret, så jag gick sömndrucken upp och rörde ihop en deg till müslibaguetter, den här gången med Saltå Kvarns Quinoamüsli, men ska du baka brödet så är en riktigt nötig och fruktig att föredra, det ger mer smak och crunch.

När degen var ihopblandad kröp jag ner under täcket och sov vidare, under tiden som degen jäste, för att två timmar senare hoppa upp pigg ur sängen och baka baguetter och mixa hummus. Perfekt start på dagen tillsammans med müsligröt (jag försöker ta slut på müslin, märks det ;)). Jag hoppas att ni får en fin söndag. Kram.

Rödbetshummus, ca 7 dl: Lägg 400 g kokta, kalla och skalade rödbetor, 4 dl kokta kikärter (= ca 1 tetra sköljda och avrunna), 6 msk olivolja, 1 tsk malen spiskummin, 4 krossade vitlöksklyftor, 4 msk tahini  och ca 2-3 msk pressad citron i en matberedare. Mixa ihop till en slät massa.

Klarar sig några dagar i kylen i burk med tättslutande lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar