22 april 2013

Rosa grötfrukost

Idag tog jag sovmorgon vilket nog var välbehövligt, har känt mig så trött i helgen. För att få en bra start på dagen och veckan piggade jag upp mig med en syrlig hallongröt.

Idag väntar rapportskrivande, eller i alla försök till, just nu lockas jag mer av att lyssna på radion eller titta på "Öppet arkiv". Igår kväll avverkade jag några avsnitt med "Ika i rutan", ett av mina favoritbarnprogram när jag var liten. Jag hörde någon säga att det programmet var 80-talisternas svar på "Vilse i pannkakan" något jag inte kan känna igen mig i...

Nej, nu måste jag nog ta mig i kragen och få något gjort. Ha en fin start på veckan! :)

Dagens gröt, 2 port: Koka upp 2 dl frysta hallon, 1 nypa salt, ca 1 krm vaniljpulver, 2 dl växtmjölk och 4-5 dl vatten i en stor kastrull. Rör i 3 dl rågflingor och låt gröten småkoka i ca 5 min. Rör om då och då. 

Ta av kastrullen från plattan och lägg på ett lock. Låt gröten svälla i 5-10 min. Lägg upp gröten i djupa tallrikar. Toppa med torkade hallon. Servera med växtmjölk.

Tallrik: "Blomster" från Rörstrand.

2 kommentarer:

  1. Åh, det är så gott med "hallon-gröt"! Jag brukar dock bara ha havregryn och hallon + vatten när jag lagar det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! :) Din variant låter också god, kan tänka mig att det blir mer intensiv hallonsmak med enbart vatten :)
      Du får ha en fin vecka :) Kram

      Radera