23 april 2013

Regn, morotsgröt & världsbokdagen.

Tisdag idag och ingen sovmorgon för mig då jag måste försöka få tummen ur och åtminstone prestera några sidor rapport innan dagen är slut.

Regnet smattrar mot rutorna, himlen och landskapet är färgat grått och en ensam mås skriker. För att både muntra och pigga upp mig själv samt ladda på depåerna blev det en värmande, orange och välsmakande morotsgröt som fick agera "Dagens gröt" denna morgon.

Idag är det för övrigt Världsbokdagen och det känns som en dag som bör uppmärksammas. Jag älskar att läsa, tyvärr har jag inte funnit ron att läsa så många "vanliga" böcker hittills detta år, men i sommar tänkte jag försöka ändra på det!

Nej, nu måste jag skrida till verket. Jag hoppas att ni alla får en fin dag och att vädret är bättre där ni befinner er. Ta hand om er!

Morotsgröt, 2 port: Blanda ihop 1 dl rågflingor, 2 dl havregryn, 2 msk mandelmjöl, 1 nypa salt, ca 1 tsk malen kanel, 2-3 dl växtmjölk och 3 dl vatten i en kastrull. Koka upp och låt småputtra i ca 2 min. Blanda i 1½ dl finriven morot och lite pressad citron i gröten och koka i ytterligare ca 5 min.

Ta av kastrullen från plattan och lägg ev. på ett lock och låt gröten stå och eftersvälla i 5-10 min. Lägg upp i två tallrikar. Servera med frön, lite malen kanel och  växtmjölk.

Tallrik: "Tellus" från Gefle.

1 kommentar:

  1. Anonym: Jag vet inte vad som hände, men din kommentar publicerades inte när jag godkände den :S

    Du undrade vad växtmjölk är :) Med det menar jag drycker baserade på växter; t.ex. havredryck eller mandeldryck, dvs. inte (animalisk) komjölk :)

    Önskar dig en fin fortsättning på dagen :)

    SvaraRadera