21 mars 2013

Rabarber, kardemumma & vanilj

I år kommer jag nog  få fira en snörik påsk, brukar inte bli så, men i år verkar våren vilja vänta på sig. Härligt att det är ljust ute när man stiger upp i alla fall och nu blir det ju bara ljusare och ljusare för varje dag som går.

Jag kände att jag ville få någon form av sommarkänsla denna kyliga morgon, så efter lite rotande i frysen hittade jag en påse med rabarber från i somras som tillsammans med hallon och kardemumma kokade ihop till en härlig kompott. Kompotten fick kröna en gröt kokad på kornflingor, vaniljpulver och havredryck. Mycket gott om jag får säga det. Jag gillar när det är lite syrligt, så ta mer socker om du inte gör det.

Kompotten kan även intas (som mellanmål eller dessert) med exempelvis filmjölk, mjölk, (tjock) yoghurt, vispad grädde eller (vanilj)glass om man hellre vill ha det, jag frös så jag ville ha min kära gröt som tillbehör.

Nu blir det till att ta itu med lite "måsten". Önskar er en fin dag. Ta hand om er! (Ps. Roligt att ni är några som har hittat hit (igen?). Ds).

2-3 port.
  • ca 3 dl frysta rabarberbitar
  • 1 dl frysta hallon  
  • 1-2 tsk björk- eller kokossocker
  • ca 3 msk vatten
  • ca ½ tsk mortlade kardemummakärnor
Lägg alla ingredienserna i en kastrull och låt koka på ganska svag värme tills sockret och vattnet kokat in i rabarbern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar