27 mars 2013

Lillördag

Hemma efter ett välbehövligt besök hos frisören. Lunch i magen och det är dags att börja beta av ca 1000 sidor kurslitteratur (börjar med den tunnaste boken, känns som att det blir mer läst då :p)

Den 12 april är det linssoppans dag och har du inte kommit på vilken linssoppa du ska avnjuta kan den här nedan kanske vara något!? Om inte har jag några fler recept på linssoppa på bloggen, så kolla i receptregistret.

Jag föredrar mina soppor mer som grytor, därför drar jag ner på mängden vatten, så öka på lite med det om du vill ha en mer rinnig konsistens.

Om ni sitter inne på receptet på "den perfekta linssoppan" får ni gärna dela med er. Ha nu en fortsatt fin onsdag och ta hand om er!  

3-4 port: Skölj och skala 2 stora potatisar, 3 morötter, 1 stor palsternacka och 1 liten bit rotselleri. Tärna potatis och rotfrukter i små tärningar. Skala och hacka 1 gul lök och ansa, skölj och strimla 1 liten purjolök. Fräs allt i olivolja i en stor kastrull.

Häll på ca 5 dl vatten. Lägg i 2 skalade vitlöksklyftor (hela klyftor), ca 1 msk lantbuljongpulver och ordentligt med torkad timjan och torkad oregano. Låt grytan koka tills grönsakerna är mjuka, ca 10 min.

Mixa med mixerstav tills grytan är slät. Späd med vatten till lagom konsistens, ca 3-4 dl. Lägg i 2 dl sköljda och avrunna torkade röda linser. Låt koka i ca 10 min. (Se till att linserna inte bränner fast i bottnen, späd ev med mer vatten). Smaka av med salt, peppar och pressad citron. Servera med bröd.

Linssoppans dag 2012 [länk].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar